Kiełtyka Aleksandra (20)

Szczegóły

22.10.2020

KLASA II TR

Temat: Barwa brązowa, biała i czarna w projektowaniu.

brąz:
Kolor brązowy nie wzbudza intensywnych emocji, stabilizuje, uspokaja, wzbudza poczucie bezpieczeństwa, kojarzy się z naturą i harmonią.
oOlor brązowy wykorzystywany jest w kampaniach:
- produktów takich jak kawa, czekolada, słodycze,
- w produktach związanych z bezpieczeństwem (np. przewoźnicy, finanse),
- w produktach związanych z tradycją, jakością, ( np. alkohole),
- produktów hand-made.
Poniżej zamieszczam link do artykułu, w którym opracowane są kampanie z wykorzystaniem barwy brązowej.
https://grafmag.pl/artykuly/kolory-w-projektowaniu-znaczenie-i-odbior-barwy-brazowej

czerń:
Barwa czarna jest odcieniem uniwersalnym, dobrze wygląda z niemal każdym kolorem. Czerń wybija się wówczas, gdy gra w projekcie główną rolę.
Kolor czarny wykorzystujemy:
- jako tło w projektach,
- produkty luksusowe, o wysokim standardzie,
- przekazy o charakterze horroru, mroku,
przekazy związane z historią, przeszłością.

Poniżej zamieszczam link do artykułu z opracowaniem barwy czarnej. Proszę zapoznać się z projektami, w których wykorzystana została barwa czarna.
https://grafmag.pl/artykuly/kolory-w-projektowaniu-znaczenie-i-odbior-barwy-czarnej

biel:
Kolor biały pełni zazwyczaj funkcje dopełniającą. Dobrze komponuje się z innymi kolorami.
Wykorzystywano w reklamach:
- jako tło projektów,
- w przekazach kojrzonych z higienicznością, sterylnością (środki chemiczne, odkażacze),
- w branży hotelarskiej,
- w produktach kojarzonych z niewinnością (salony sukien ślubnych)
- w przekazach reklamujących wnętrza.

zad. dom.
Proszę sporządzić notatkę i zapoznać się z przykładami kampanii zawartych w artykułach.

Temat: Dobór barw w procesie tworzenia tożsamości marki.
1. Barwy potrafią komunikować wiele cech. Kolorystyka będzie służyła nam do podkreślenia ich.
Na samym poczatku powinniśmy określić, jakie cechy będziemy komunikować otoczeniu. Należy więc określić ich zestaw.
Może być to dynamika, drapieżność, ryzyko , lub przeciwnie - opiekuńczość, delikatność, troska.
Wszystko to uzależnione jest od charakteru produktu lub usługi.
2. Kolejnym krokiem jest określenie palety barw. Wybór np. jednej wiodącej barw plus dwóch uzupełniających. Zastanówmy się, jaki kolor, o jakim natęzeniu i odcieniu
najbardziej precyzyjnie odda emocje i cechy na których nam zależy.
Przykład:
Projektujemy markę ekologicznych produktów do pięlegnacji skóry małych dzieci.
Cechy, które będą nas określać to: delikatnośc, ekologia, ochrona zdrowia.
Kolory, które będą komunikować te cechy to: biel, błękit, jasna zieleń.
Wówczas wszystkie części składowe komunikacji wizualnej powinny występowac w tej kolorystyce.
Są to: papiery firmowe, logo, wizytówki, ulotki, przekazy reklamowe, elementy architektury, systemy orientacji, ubiory pracowników, grafiki itp.

zad. dom
Zastanów się, jaka kolorystyka będzie adekwatna do następujących branż:
- salon samochodowy,
- linie lotnicze,
- biuro podróży,
- sklep spożywczy.
Wypisz, jakie trzy cechy powinny reprezentować i zaproponuj po trzy kolory do każdej branży. Swoją odpowiedź uzasadnij.  Zadanie proszę odesłać do przyszłego czwartku.

 

 

 

 

 

21.10. 2020 klasa II TR i III TR 

Klasa II TR

Temat: Kolor czerwony, żółty, zielony w projektowaniu.

czerwień:
Kolor czerwony kojarzony jest powszechnie z agresją, wojną, miłością, niebezpieczeństwem i dynamiką, apetytem. Najbardziej dynamiczna jest czysta czerwień, lub taka z domieszką pomarańczu.
Odcienie malinowe kojarzą się mocniej z luksusem i kobiecością.
Połączenie czerni i czerwieni jest często wykorzystywane w produktach dedykowanych mężczyznom.
To kolor często wykorzystywany w:
- kampaniach aut sportowych,
- w elementach layoutu, które mają zwrócić na siebie uwagę,
- w przekazach reklamowych dotyczących wojny, mafii, przemocy,
- w kampaniach dotyczących chorób,
- reklamach produktów przeznaczonych dla kobiet, podkreślających kobiecość, zmysłowość np. perfumy, bielizna, odzież.
- w reklamach jedzenia.

Poniżej zamieszczam link do artykułu. proszę zapoznać się z przykładami kampanii, w których kolor czerwony gra dominującą rolę.
https://grafmag.pl/artykuly/kolory-w-projektowaniu-znaczenie-i-odbior-barwy-czerwonej

żółć:
Kolor żółty kojarzy się słońcem, słonecznikami, piaskiem w słoneczny dzień, a więc po prostu latem i wakacjami, czasem odpoczynku i radością, sprawnością fizyczną, kreatywnością, intelektem.
Kolor żółty wykorzystywany jest w:
- kampaniach biur podróży,
- w elementach przekazu, które muszą zwrócić uwagę
- w reklamach sprzętu budowlanego, i branży remontowej,
- w branży kreatywnej.
Poniżej zamieszczam link do artykułu. Proszę zapoznać się z kampanii, w których kolor żółty gra główną rolę.
https://grafmag.pl/artykuly/kolory-w-projektowaniu-znaczenie-i-odbior-barwy-zoltej

zieleń:
Kolor zielony odpręża, relaksuje, imituje naturę. Jednak w zbyt dużym natężeniu może usypiac i przytłaczać.
Kolor zielony wykorzystujemy w:
- reklamach produktów ekologicznych, naturalnych,
- związanych z branżą zdrowotną, przychodniami,
- bankowością,
- reklamach związanych ze szczęściem, powodzeniem.
Poniżej link do artykułu, proszę się z nim zapoznać i z realizacjami, w których kolor zielony gra główną rolę.

zda dom. Proszę o wykonanie reklamy prasowej, w której kolor czerwony gra główną rolę. Proszę o przesłanie zdjęcia lub skanu projektu do przyszłego tygodnia.

Temat: Kolor niebieski, pomarańczowy i fioletowy w projektowaniu.

Kolor niebieski uspokaja, kojarzy się z wypoczynkiem, chłodem, orzeźwieniem, wypoczynkiem, higienicznością, nowoczesnością.
Wykorzystywany jest w:
- kampaniach turystycznych,
- reklamach banków, korporacji, firm,
- reklamach produktowych z branży nowych technologii i informacji,
- reklamach produktów związanych z orzeźwieniem, np. woda mineralna, dezodoranty.
- reklamach związanych z religijnością i duchowością.
Proszę zapoznać się z zamieszczonym poniżej artykułem i kampaniami, w którym kolor niebieski został wykorzystany.
https://grafmag.pl/artykuly/kolory-w-projektowaniu-znaczenie-i-odbior-barwy-niebieskiej-czesc-1
https://grafmag.pl/artykuly/kolory-w-projektowaniu-znaczenie-i-odbior-barwy-niebieskiej-czesc-2

pomarańcz:
Kolor pomarańczowy kojarzy się z energią, pozytywnością, witalnością, słońcem, energią.
Wykorzystywany jest w reklamach związanych z:
- zdrowiem, suplementami, siłowniami,
- kulinariami,
- z branżą kreatywną
- branżą budowalną
Poniżej zamieszczam link do artykułu, w którym opisane zostały kampanie z kolorem pomarańczowym jako głównym motywem.
https://grafmag.pl/artykuly/kolory-w-projektowaniu-znaczenie-i-odbior-barwy-pomaranczowej

fiolet:
Kolor fioletowy łączy się z władzą, religijnością, siłami nadprzyrodzonymi, przepychem, bogactwem, autorytetem.
Wykorzystuje się go w reklamach:
- branży ezoterycznej,
- branży duchowej,
- produktów związanych z intymnością i kobiecością, np. perfumy, podpaski.
- dziewczęcości, delikatności (odcienie lawendowe, fiołkowe),
- środków chemicznych.
Poniżej zamieszczam link do artykułu, który omawia kampanie związane z kolorem fioletowym.
zad. dom.
Proszę zaprojektować przekaz reklamowy związany z ezoteryką, którego głównym kolorem będzie fiolet. Zadanie proszę odesłać do przyszłego tygodnia.

III TOR

Temat: Telewizyjne spoty - konstrukcja.

1) Spot telewizyjny trwa do 30 sekund. Emitowany w celu promowania marki lub przekonania konsumenta do zakupu produktu. W Polsce dopuszczalne jest emitowanie 12 minut przekazu na każdą godzinę programu.
Składają się na niego obraz, efekty dźwiękowe, słowa. To obraz ma największy wpływ na emocje odbiorców. Ruch to najważniejsza cecha, jaką ukazuje spot.
2) Spot składa się z kilku lub kilkunastu scen scen montowanych w odpowiedniej kolejności i tempie. Jedna scena powinna trwac od trzech do sześciu sekund. Powinien mieć wartką fabułę i żywą kolorystykę, która utrzyma uwagę odbiorcy.
3) Ważnym elementem spotu sa słowa. Ich znaczenie jest jednak mniejsze niz obrazu, gdyż mogą powodować szumy. W trzydziestosekundowym spocie nie powinno być więcej niż 50 słów lub 25 sekund wypowiedzi słownych.
4) Teksty słowne mogą mieć formę:
- informacji handlowej przekazanej przez narratora,
- wiersza reklamowego,
- piosenki reklamowej,
- monologu bohatera,
- dialogu w scenie rodzajowej.
5) Scenorys (storyboard) to szkic poszczególnych scen, które są wskazówkami dla reżyserów, scenografów, operatorów, aktorów i montażystów.
Prime time- najlepszy czas słuchalności radia lub oglądalności telewizji. W telewizji prime time to okres zwykle od 18.00 do 23.00, w radiu to godziny poranne i popołudniowe.

zad. dom
Poniżej zamieszczam link do strony, gdzie zaprojektować można storyboard. Powinien mieć 6 obrazków, zawierać elementy graficzne i tekstowe. Pomysł na spot ma zareklamować telefon komórkowy. Pracę proszę przesłać do kolejnej środy.

 

Temat: Zasady projektowania reklamy telewizyjnej.

1) Realizacja filmu reklamowego składa się z trzech etapów:
1. Preprodukcja (planowanie reklamy) :
- pisanie scenariusza,
- tworzenie storyboardu i charakterystyki głownych bohaterów
- angażowanie aktorów i ekipy filmowej, przygotowanie kostiumów, scenografii, znalezienie studia bądź pleneru.
2. Produkcja reklamy:
- praca na planie zdjęciowym - wykonywanie ujęć,
- nagrywanie dźwięku,
- wstępny montaż zdjęć ze ścieżką dźwiękową.
3. Postprodukcja.
- wybór zdjęć i montaż wraz ze ścieżką dźwiękową napisami i efektami specjalnymi,
- przygotowanie wersji emisyjnej filmu.
Bursting - skumulowanie dużej ilości spostów w relatynie krótkim czasie. Zabieg przeciwdziała zjawisku zappingu.
Zapping- zmiana kanałów telewizyjnych w krótkim czasie.
Burst - intensywna i krótkotrwała kampania reklamowa stosowana podczas wprowadzania nowych produktów i usług na rynek.

2) Zasady tworzenia:
- wykonujemy zbliżenia, aby uwidocznić cechy produktu,
- uwagę widza ma przyciągnąć pierwsze zdanie
- słowa powinny być krótkie, łatwe,
- identyfikacja produktu powinna być łatwa,
- nalezy pokazać opakowanie, logo, nazwę powtórzyć dwukrotnie,
- 30 sekundowy spot powinien prezentować puentę najpóźniej w 29 s

zad. dom. Proszę wykonać notatkę i nauczyć się pojęć oraz chronologii wykonania spotu.

 

Temat: Reklama radiowa- charakterystyka.

1. Pisząc scenariusz spotu należy dostosować liczbę wypowiadanych słów do długości spotu:
10s-25 słów,
20s-45 słów,
30s-65 słów,
60s- 120 słów.
2)Przeciętny spot trwa 30s. W tym czasie można wypowiedzieć około 70 słów. W niektórych reklamach tempo mówienia zwiększa się do 200 słów na minutę.
Spot składa się z trzech części:
a) wprowadzenie - pierwsza scena ma wprowadzić w nastrój i pozwolić i przedstawić sytuacje.Należy zaintrygować słuchacza na wstępie. Słuchacz zaczyna skupiać uwagę po 2-3 sekundach.
b) rozwinięcie - ma być kontynuacją wprowadzenia. Zadać ciekawe pytanie, podkreślić korzyści płynące z zakupu.
c) zakończenie - należy przejść do puenty, wyjaśnić, odpowiedzieć na zadane we wstępie pytanie. W ciągu 10s należy jak najczęściej powtórzyć nazwę produktu lub marki. Należy zawrzeć wskazówkę jak można skorzystać z oferty.
3) Dobry spot powinnien być:
- pozbawiony szczegółów i akcentować jedną korzyść,
- należy zaakcentowac pierwsze 5s bo wtedy koncentruje się zainteresowanie,
- informacje powinny namwiać do szybkiego działania,
- oszczędny w słowach,
- do słuchacza zwracamy się w drugiej osobie,
- bogaty w efekty specjalne ( padający deszcz, kichanie, bicie serca).

zad.dom
Proszę wykonać notatkę i zapoznać się z jej treścią.

Temat: Scenariusz reklamy radiowej.

1. Scenariusz reklamy radiowej wykorzystuje następujące techniki:
- spiker - cały tekst reklamy czyta jedna osoba,
- dwóch spikerów - zdania są czytane naprzemiennie przez dwóch spikerów,
- spiker i aktor - spiker wypowiada przypisane mu kwestie, aktor odgrywa rolę przypisaną w reklamie.
- "z życia wzięte" - scenka która mogłaby być fragmentem rzeczywistej sytuacji.
- dżingiel - głos spikera jest uzupełniony muzyką,
- wywiad z klientem - spiker przeprowadza rozmowę z klientem,
- reklama muzyczna - cały spot jest piosenką , której treść opowiada o zaletach.
2) Sposoby oddziaływania dźwiękiem:
- spoty są emitowane ze zwiększoną głośnością,
- komunikat, który wypowiada jeden wyraźny głos jest skuteczniejszy,
- Europejska Unia Nadawców i Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego i Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie zalecają manipulacji związanych z głośnością spotów.
3) Sposoby oddziaływania muzyką:
- rytmiczność dźwięku pobudza energię, wolny rytm relaksuje,
- skojarzenie dźwięku lub muzyki z konkretnym produktem,
- tworzenie odpowiedniej atmosfery.

zad. dom.
Proszę stworzyć notatkę i dwie wersje spotu. Zadanie proszę odesłać do piątku.
Przygotuj scenariusze reklamy radiowej dla kawy "Kavega": 30-sekundową i 15-sekundową. Reklama ma przedstawiać korzyści płynące z picia kawy i opisywać ją jako pobudzającą i aromatyczną.

Miejsce akcji:............................
Wstęp
Efekty dźwiękowe: ........................
Dialog/Lektor: ...........................
Jakie emocje ma wywołać ten fragment?...........................................
Rozwinięcie
Dialog/Lektor:................................
Efekt dźwiękowy: ............................
Jakie emocje wywołuje dany fragment?
Zakończenie
Dialog/lektor: ..................................
Efekt dźwiękowy: ...............................
Jakie emocje wywołał ten fragment?

 

 

KLASA II TR, IV TOR, 20.10.2020

Temat: Księga znaku- funkcje i zastosowanie.

1. Podstawowa Księga Znaku (standaryzacja logo) – opis budowy logo i przykłady jak należy znak stosować dla prawidłowego używania. Bardzo rozbudowana księga zawiera bardziej szczegółowe opracowania oraz konkretne projekty realizacyjne z użyciem logo i logotypu. Zasad w niej zawartych powinno się bezwzględnie przestrzegać dla dobra i jednorodnego wizerunku firmy.

2. Standardowa księga znaku składa się z takich elementów jak:
- Geneza powstania logo.
- Podstawowa wersja znaku.
- Alternatywne wersje znaku.
- Konstrukcja znaku.
- Pole ochronne oraz pole podstawowe znaku.
- Kolorystyka znaku.
- Typografia znaku.
- Skalowanie i minimalne rozmiary znaku.
- Stosowanie znaku na różnych tłach.
- Niedopuszczalne modyfikacje.


Poniżej w linku znajduje się przykład brand booka firmy FARO. Proszę odnaleźć w nim fragmenty dotyczące księgi znaku. Proszę się z nim zapoznać, przeanalizować i uzasadnić, czy zawiera on wszystkie wymagane elementy księgi znaku.
1) https://www.fakro.pl/att/COMMON/fakro/logo/brand_book_pl.pdf
Kolejna księga znaku dotyczy miasta Gliwice. Proszę zapoznać się z treścią księgi znaku. Przeanalizujcie opatrzone komentarzem poszczególne etapy praktycznego projektowania księgi znaku.
2) https://gliwice.eu/sites/default/files/imce/gliwice_ksiega_znaku_ebook_1.pdf

Temat: Znak jako nośnik reklamy.


1) Znaki należą do podstawowych środków komunikowania się ludzi. Znakom przypisywane są określone znaczenia zrozumiałe dla większości ludzi niezależne od języka jakim się posługują.

2) Znaki w reklamie dzielone są na trzy kategorie:
- znaki ikoniczne zwane naturalnymi przypominają swoją formą przedmioty, które reprezentują. Dzięki prostocie przekazywany komunikat jest łatwy do zrozumienia. Należy pamiętać, że nawet proste oznaczenia toalet musi być zgodne z system, identyfikacji przedsiębiorstwa przez zachowanie tej samej kolorystyki i linii.
- Sygnały mające na celu wywołanie, zaniechanie lub zmianę jakiegoś działania. Przykładem są sygnały poszczególnych stacji radiowych bądź audycji.
- Symbole służące wyrażaniu pojęć; symbolem może stać się dowolny znak, przedmiot bądź barwa, o ile zostaną skojarzone przez odbiorcę z jakimś zdarzeniem, czynnością lub ideą. Przykładem są symbole religijne lub państwowe; budując markę dąży się do stworzenia symboli, które będą bezpośrednio kojarzyć się z firmą lub produktem ( fioletowa krowa jako symbol łagodności.
3) Piktogram - forma znaku o zasięgu między narodowym. Przejrzysta forma bez elementów typograficznych. Stosowany w przestrzeni publicznej. Umożliwia przekazanie informacji z pominięciem barier wynikających z różnic kulturowych lub nieznajomości języka obowiązującego w danym państwie.

Przykłady piktogramów zamieszczone zostaną na grupie na messangerze.

zad. dom.

Wykonaj notatkę. Zaprojektuj piktogram w zeszycie lub na kartce dla:
- miejsce przyjazne psom,
- zagrożenie epidemiczne
- zachowaj higienę,
- uwaga wysoka temperatura.
Powodzenia :) 

IV TOR

Temat: Oznakowanie etykiet

1) Na opakowaniach w szczególności podajemy:
- nazwę towaru,
- określenie producenta lub importera,
- znak zgodności wymagany przez określone przepisy,
- informacje o dopuszczeniu do obrotu w Polsce,
stosowanie do rodzaju towaru - określenie jego energochłonności.

2) Oznakowanie środka spożywczego zawiera informacje istotne dla ochrony zdrowia i życia człowieka, w szczególności:
- nazwę pod którą środek spożywczy jest wprowadzony do obrotu,
inne dane umożliwiające identyfikację oraz odróżnienie środka spożywczego od innych środków spożywczych.
3) Opakowanie jednostkowe kosmetyków powinno być oznakowane w sposób widoczny i czytelny, metodą uniemożliwiającą łatwe usunięcie oznakowania.
Zawiera informacje na temat:
- nazwy handlowej kosmetyku,
- imię i nazwisko lub nazwę i adres producenta,
- nazwę państwa jeżeli kosmetyk wyprodukowano na terytorium Polski i państw członkowskich unii europejskiej.
3) Na messangerze zamieszczona zostanie plansza z oznaczeniami symboli - otwarty słoiczek, ręka na książce, zawinięta strzałka, zielony punkt, znak e, króliczek, dbaj o czystość, symbol ognia, prostokąt 405, znak ziemii, znak CE, alu, symbol stokrotki, symbol oka, polietylen LDPE

zad. dom. Proszę zapoznać i nauczyć się symboli, oraz wykonać przesłane na messangerze zadanie.

 

Temat: Arkusz egzaminacyjny.

Temat : Arkusz egzaminacyjny.

Należy wykonać arkusz nr. 7 w repetytorium, str.141.

Pojęcia niezbędne do zrealizowania testu to:
- cel reklamy,
- rodzaje perspektyw (żabia, lot ptaka, powietrzna, barwna, linearna, kulisowa) str. 36
- modele SLB, AIDA, DIPADA, AIDCAS (str.10)
- multiplikacja (powtórzenie),
- moduł reklamowy - obszar na stronie czasopisma, gazety, dziennika zazwyczaj w kształcie prostokąta o różnej wielkości, w którym umieszczamy ogłoszenie lub reklamę. str32-33,
- proof - wydruk próbny zamówionych przez klienta materiałów, przedstawionych do akceptacji.
- packshot - fotografia produktowa w formie statycznej lub interaktywnej ( przedstawienie produktu za pomocą zdjęcia, grafiki, rysunku)
- fotogram - odbitka zdjęcia fotograficznego wykonana w celach artystycznych (jako samoistne dzieło sztuki), lub w celach wystawienniczych (na potrzeby ekspozycji), reklamowych itp. – dzieło pracy fotografika
- fotomontaż - obraz fotograficzny powstały z zestawienia, kombinacji i połączenia kilku (lub kilkunastu) fotografii – łączenie odbitek fotograficznych, technika powiększalnikowa w ciemni fotograficznej, wielokrotna ekspozycja, nakładanie zdjęć w komputerowych programach fotograficznych.
- rodzaje kompozycji str. 26
- kompresja stratna - metoda wprowadzające niewielkie, często niezauważalne zmiany w pliku, aby zmniejszyć jego objętość. Powoduje to brak możliwości odtworzenia pierwotnego zapisu. Obrazy przeznaczone do do oglądania na monitorze można zapisywać w formatach z kompresją stratną, a pliki wybrane do dalszej edycji lub druku wysokiej jakości należy zapisać bez stosowania kompresji lub użyć kompresji bezstratnej.
- kompresja bezstratna - metoda zapisu informacji do postaci zawierającej mniejszą liczbę bitów, z możliwością odtworzenia identycznej pierwotnej postaci obrazu.
- rodzaje briefów - str.14
- akcydensy- wyrób poligraficzny jedno lub wielokartkowy o charakterze reklamowym lub okolicznościowym. Wyróżniamy akcydensy:
1) informacyjne - afisze, kalendarze, cenniki, katalogi, plakaty, ulotki, wizytówki,
2) manipulacyjne - blankiety, bilety, kwestionariusze, mandaty, legitymacje, znaczki pocztowe.
3) opakowaniowe- etykiety, metki, obwoluty, banderole,
4) przemysłowe - kalkomania,
5) wydawnicze - mapy, nuty.
- poligrafia - dziedzina techniki zajmująca się procesami wytwarzania druków.
- licencja creative commons - otwarte licencje zezwalające na nieodpłatne i niewyłączne korzystanie z utworów w ich oryginalnej postaci, jeśli spełnione zostaną konkretne warunki. Oznacza to, że użytkownicy bez opłat mogą:
1) uruchamiać program w dowolnym celu,
2) analizować zasady działania programu i dostosowywać je do swoich potrzeb. dzielić się oprogramowaniem,
3) dzielić się oprogramowaniem,
4) ulepszać program i publikować stworzone ulepszenia.
DO utworów innych niż programy komputerowe licencja otwarta jest oznaczona skrótem CC. Warunki zakodowane są w dodatkowych literach umieszczanych obok liter CC. Ich symbole to: BY(uznanie autorstwa), SA (na tych samych warunkach), ND (bez utworów zależnych), NC (użycie niekomercyjne) -------> obowiązujące rozwinięcia pojęć znajdują się na str. 35
- capping - limit na liczbę wyświetleń danej reklamy
- CPRP
koszt kampanii
CPRP= ---------------------------------------
zasięg kampanii w %

czyli koszt uzyskania 1punktu procentowego zasięgu kampanii.
- reklama pneutmatyczna,
- public relations - działania firmy mające na celu pozytywne kształtowanie wizerunku.
- ekspozytor - stojak służący do ekspozycji produktu.
- hanger - wiszące urządzenie reklamowe, podwieszone do sufitu, sklepu lub salonu
- topper - element reklamowy, umieszczany nad stojakiem reklamowym
- reklama na pojazdach komunikacji miejskiej str. 61-62
- podział reklamy strt.58-60
-

proszę zapoznać się z pojęciami i przesłać wypełniony test.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KLASA I TR, KLASA IV TOR  19. 10. 2020

 

I TR

Dzień dobry,proszę o zapoznanie się z tematem i wykonanie notatki.

Temat: Elementy przekazu reklamowego
1. Treść przekazu reklamowego może być przedstawiona w różny sposób. Może przybierać formę spotu telewizyjnego, radiowego, ogłoszenia prasowego, plakatu reklamowego. Każda z tych form różni się od siebie, ale w gruncie rzeczy posiadają one wspólną płaszczyznę. W praktyce bowiem, każdy przekaz reklamowy jest kombinacją poniższych elementów:
- nagłówka,
- zasadniczej treści,
- ilustracji,
- prezentacji znaku marki i firmy,
- sloganu reklamowego,
- dźwięku i muzyki.
2. Najczęściej pojawiające się to jednak obraz i tekst. Na obraz składa się:
- przestrzeń/ kształt,
- kolor,
- ruch.
3. W przypadku komunikatu prasowego (lub zewnętrznego) duże znaczenie dla oddziaływania na odbiorcę może być kształt. Wyobraźmy sobie, że komunikat prasowy wychodzi poza tradycyjny kształt modułu i przyjmuje obrys charakterystycznego opakowania produktu.
4. Właściwości kolorów:
- psychologiczne właściwości kolorów - kolor absorbuje, przyciąga uwagę.
- właściwości optyczne - np. zestawienie zółto-czarne najmocniej przyciąga uwagę.
- możliwośc utożsamienia płci grupy docelowej - przyjmuje się, że istnieją kolory kobiece i męskie.
- zestawienie kolorów przywołują określone skojarzenia- np. zółto-zielone zestawienie kojarzy się z wiosną.
- kolor wskazuje cechy produktu - np biały sugeruje takie cechy jak higieniczność, sterylność.,
- kolory mają swoją symbolikę zależną od kręgu kultury. 

Temat: Nazwa w komunikacji reklamowej
1. Podstawowymi elementami są:
- nazwa produktu / firmy, czyli ta część znaku towarowego/marki którą można wymówić - obejmuje litery, cyfry, słowa i ich kombinacje.
- znak graficzny produktu/firmy - czyli ta część, której nie można wyrazić słownie.
2. Nazwa przedsiębiorstwa (company name) nie musi być identyfikowana z nazwą poszczególnych marek produktów (brand name). Kiedy wszystkie produkty sprzedawane są pod jedną marką, jej nazwa jest jednocześnie nazwą producenta.
3. Nazwa marki jest najbardziej trwałym elementem spośród wszystkich działań marketingowych - o wiele częściej zmienia się cena, treść kampanii, opakowanie, kanały dystrybucji czy siedziba. Czasem, mimo, że właścicielem marki staje się inne przedsiębiorstwo, nazwa pozostaje, bo ponieważ wywołuje silne emocje i skojarzenia, łatwo identyfikowalne przez konsumenta (np. w przypadku firmy E. Wedel).
4. Nazwa rodzajowa (generic name) identyfikuje całą kategorię produktów lub linię produktów. Czasami nazwa rodzajowa powstaje w efekcie ogromnej popularności jakiejś nazwy marki, np. dżinsy, pepegi, ksero).
5. Nazwa może nieść informacje na temat:
- miejsca pochodzenia produktu,
- kategorii produktowej ( jogurt z dodatkiem majonezu),
- podstawowych sposobów zastosowania produktu (np. kawa na śniadanie).
- tego, kto jest konsumentem (np. nazwy zdrobniałe lub takie, których nazwa przypomina zdrobnienie).
- wartości i znaczeń jakie powinniśmy przypisywać produktowi.

 

IV TOR

Proszę o zapoznanie się z tematem, wykonanie notatki i zadania domowego. Pozdrawiam.

1. BadaniE krótkookresowe bada, jak reklama wpłynęła na wyniki finansowe w okresie kilku tygodni od zakończenia kampanii.
2. Badania długookresowe to prognoza efektów, jakie nastąpią za kilka lat.
3. Żródłem danych o sprzedaży mogą być badania panelowe:
- panel sklepowy, który polega na analizie sprzedaży wybranych produktów w celowo dobranej grupie docelowej,
- panel konsumencki, który polega na monitorowaniu zakupów wybranych produktów dokonywanych przez reprezentatywna grupę konsumentów.

2. Dzięki wiarygodnym danym o sprzedaży produktu, można porównać wielkość sprzedaży przed i po zakończeniu kampanii.(metoda historyczna, opisana w repetytorium, str.53)
3. Inna metoda to test rynkowy . Badanie odbywa się równolegle na terenie dwóch podobnych do siebie obszarów (miast), przy czym na jednym, badanym, prowadzono kampanię reklamową, a na drugim, kontrolnym takiej kampanii nie prowadzono. Różnica wielkości sprzedaży na porównywanych obszarach może uznana za wynik oddziaływania reklamy i pozwala wyliczyć wskaźnik rentowności. (wskaźnik ROI, repetytorium, strona 54)
3. Długookresowe efekty reklamy są widoczne po kilku latach. Kolejne kampanie kumulują efekty wcześniejszych , wobec czego w długim okresie reklama powinna realizować długookresowe interesy marki. Współczynnik długookresowej efektywności obliczamy według wzoru:


              udział w rynku
Er= -------------------------------------------
        udział w rynku danej branży

gdzie Er - współczynnik długookresowej efektywności reklamy

zad. dom.
Oblicz rentowność kampanii reklamowej, jeżeli przed jej rozpoczęciem sprzedaż wynosiła 400 000, a po zakończeniu 4800000. Kampania kosztowała 150 tys.

 

Affinity Index - współczynnik dopasowania.

1. Dla mediaplannera bardzo ważnym jest stopień dopasowania nośnika do wybranej grupy odbiorców docelowych. Wartość tę określa tzw. affinity index.
2. Jest to parametr porównujący zasięg wybranego nośnika w obrębie danej grupy docelowej z zasięgiem tego nośnika dla całej populacji.
3. Obliczamy go dzieląc zasięg badanej zmiennej w grupie docelowej przez zasięg w grupie odniesienia (np. w całej populacji ) i mnożąc przez 100.
Parametr ten podajemy w procentach.

 

                                     zasięg (%) w grupie docelowej
Affinity Index= ------------------------------------------------------------------------------ x100
                      zasięg (%) w grupie odniesienia (np. całej populacji

 

przykład: Dwadzieścia procent grupy docelowej słucha stacji radiowej RADIO 1, a w całej populacji - 10%.
Współczynnik dopasowania wynosi:

                            20
Affinity Index= ------------ x100= 200 zł
                           10


UWAGA - Jeżeli wartość indeksu jest mniejsza niż 100, oznacza to, że nośnik jest źle dopasowany do grupy docelowej, ponieważ osoby te rzadziej korzystają z nośnika niż cała populacja. Natomiast wynik większy niż sto oznacza, że występuje nadreprezentacja grupy docelowej wśród użytkowników danej zmiennej , czyli osoby należące do wybranej grupy docelowej częściej niż cała populacja korzystają z tego nośnika.

zad. dom
Proszę powtórzyć wskaźniki z repetytorium od strony 52 do ROI na stronie 54.
Proszę wykonać arkusz nr. 8 egzamin zamknięty.

 

   
© ALLROUNDER