Adamczyk Alicja (20)

Szczegóły

PONIEDZIAŁEK 19.10.2020

Klasa I TF

Dzień Dobry.
Drodzy Uczniowie.
W związku z nauczaniem zdalnym bardzo proszę o zapoznanie się z fragmentem pt.Mitologia Rzym. Powstanie Rzymu (podręcznik, s.35) . należy uważnie przeczytać historię o założycielach Rzymu oraz odpowiedzieć na następujące pytania:
TEMAT LEKCJI:Opowieść o Romulusie i Remusie jako mit założycielski Rzymian( 2 godz.)

Znaczenie mitu założycielskiego
1. Przedstaw genealogię Romulusa –twórcy Rzymu. Jakie ma ona znaczenie symboliczne? Jak mógł oddziaływać na Rzymian mit o założycieluWiecznego Miasta?______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Co o wyborze miejsca, w którymmiało stanąć miasto, mówi opowieść o Romulusie i Remusie?
Jakie treści symboliczne się ztym wiążą?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.W jakich okolicznościach Romulus został wybrany na założyciela Rzymu?

Zadanie drugie:

1.Na podstawie tekstu ustal, jakie zwierzęta pojawiły się w micie założycielskim Rzymu i jaką odegrały w nim rolę. Zinterpretuj symbolikę tych motywów i wyciągnij wniosek, jak starożytni Rzymianie postrzegali otaczający ich świat.
Wizerunek wilczycy [...]w obrazowy sposób ukazuje złożoność rzymskiego mitu fundacyjnego oraz jego późniejszych wielorakich interpretacji. [...] W tym kontekście wilczyca okazała się znakiem ambiwalentnym: głosiła chwałę Rzymu, ale i jego bezwzględność i okrucieństwo. [...]Swoje przetrwanie bliźniacy zawdzięczali jednak nie tylko wilczycy, karmił ich bowiem także dzięcioł, Pikus [...]. Warto poza tym zauważyć, że dzięcioł, podobnie jak wilczyca, jest zwierzęciem poświęconym Marsowi i zawsze można go znaleźć tam, gdzie są wilki. [...] Pikus jako bóstwo bywał nawet niekiedy utożsamiany z Marsem. [...] miałby być pierwszym, boskim, a więc autentycznie mitycznym królem Alba Longa. [...]Inne zwierzę zajmujące w micie fundacyjnym ważne miejsce to sęp, którego dwa stada uczestniczyły w sławnej wróżbie z lotu ptaków z udziałem Romulusa i Remusa. Dlaczego akurat sępom przyznano tę zaszczytną rolę? Według Florusa ptaki przywykłe do krwawej diety zapowiadają wojowniczy charakter zakładanego przez Romulusa miasta. Zupełnie inaczej, w duchu własnych zapatrywań etycznych, wyjaśnia to Plutarch: sęp nie zabija (nawet roślin!), kiedy spożywa padlinę, unika mięsa swoich towarzyszy –nie tylko przedstawicieli tego samego gatunku, ale w ogóle ptaków, ponadto niezwykle rzadko się pojawia, a ponieważ młodych prawie wcale się nie widuje, panuje przekonanie, że sępy pochodzą z innego świata. [...]Dwunastka sępów to także wyrazisty symbol chronologiczny, i to związany nie tylko z miesiącami, cyklem zodiakalnym czy godzinami cyklu dobowego,ale także z liczbą lat, jakie będzie dane przetrwać miastu założonemu przez Romulusa, któremu owe sępy dały znak. Rzym ma zatem istnieć 1200 lat; biorąc pod uwagę przyjmowane powszechnie dzisiaj daty powstania i upadku Imperium Rzymskiego, proroctwo to w zadziwiający sposób się sprawdziło. Miasto musiało jednak najpierw powstać, a to oznaczało przede wszystkim wytyczenie rytualne jgranicy, pomerium–przy użyciu specyficznych zwierząt pociągowych, czyli krowy i byka. [...] Byk i krowa to zwierzęta poświęcone odpowiednio Marsowi (lub Jowiszowi) i Junonie; można w tym miejscu przypomnieć wyjaśnienie podane przez Lydosa, według którego Romulus umieścił w jarzmie krowę po stronie wewnętrznej, aby wpływała na płodność we wnętrzu Miasta, a byka na zewnątrz, aby odstraszał przeciwników. Jeśli istotnie para zwierząt symbolizowała mistyczne zaślubiny, to mógłby to być również tak często przedstawiany przez poetów rzymskich związek Wenus z Marsem.
Radosław Piętka Fundacyjny bestiariusz[w:] tegoż, Roma aeterna. Rzymska mitologia urbanistyczna,Poznań 2015, s. 71–78.
Zwierzę Rola w micie Znaczenie symboliczne

klasa III TA/H

Witam ponownie Was na nauczaniu zdalnym. Dla przypomnienia podaję adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. . Proszę śledzić przede wszystkim e-dziennik. Pozdrawiam wszystkich uczniów. Cieszycie się zapewne (:

Wtorek 20.10.2020

KlASA I TI

Dzień Dobry.
Drodzy Uczniowie. 
W związku z nauczaniem zdalnym bardzo proszę o zapoznanie się z fragmentem pt.Mitologia Rzym. Powstanie Rzymu (podręcznik, s.35) . należy uważnie przeczytać historię o założycieach Rzymu oraz odpowiedzieć na następujące pytania: 
TEMAT LEKCJI:Opowieść o Romulusie i Remusie jako mit założycielski Rzymian( 2 godz.)

Znaczenie mitu założycielskiego
1. Przedstaw genealogię Romulusa –twórcy Rzymu. Jakie ma ona znaczenie symboliczne? Jak mógł oddziaływać na Rzymian mit o założycieluWiecznego Miasta?______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Co o wyborze miejsca, w którymmiało stanąć miasto, mówi opowieść o Romulusie i Remusie?
Jakie treści symboliczne się ztym wiążą?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.W jakich okolicznościach Romulus został wybrany na założyciela Rzymu?

Zadanie drugie:

1.Na podstawie tekstu ustal, jakie zwierzęta pojawiły się w micie założycielskim Rzymu i jaką odegrały w nim rolę. Zinterpretuj symbolikę tych motywów i wyciągnij wniosek, jak starożytni Rzymianie postrzegali otaczający ich świat.
Wizerunek wilczycy [...]w obrazowy sposób ukazuje złożoność rzymskiego mitu fundacyjnego oraz jego późniejszych wielorakich interpretacji. [...] W tym kontekście wilczyca okazała się znakiem ambiwalentnym: głosiła chwałę Rzymu, ale i jego bezwzględność i okrucieństwo. [...]Swoje przetrwanie bliźniacy zawdzięczali jednak nie tylko wilczycy, karmił ich bowiem także dzięcioł, Pikus [...]. Warto poza tym zauważyć, że dzięcioł, podobnie jak wilczyca, jest zwierzęciem poświęconym Marsowi i zawsze można go znaleźć tam, gdzie są wilki. [...] Pikus jako bóstwo bywał nawet niekiedy utożsamiany z Marsem. [...] miałby być pierwszym, boskim, a więc autentycznie mitycznym królem Alba Longa. [...]Inne zwierzę zajmujące w micie fundacyjnym ważne miejsce to sęp, którego dwa stada uczestniczyły w sławnej wróżbie z lotu ptaków z udziałem Romulusa i Remusa. Dlaczego akurat sępom przyznano tę zaszczytną rolę? Według Florusa ptaki przywykłe do krwawej diety zapowiadają wojowniczy charakter zakładanego przez Romulusa miasta. Zupełnie inaczej, w duchu własnych zapatrywań etycznych, wyjaśnia to Plutarch: sęp nie zabija (nawet roślin!), kiedy spożywa padlinę, unika mięsa swoich towarzyszy –nie tylko przedstawicieli tego samego gatunku, ale w ogóle ptaków, ponadto niezwykle rzadko się pojawia, a ponieważ młodych prawie wcale się nie widuje, panuje przekonanie, że sępy pochodzą z innego świata. [...]Dwunastka sępów to także wyrazisty symbol chronologiczny, i to związany nie tylko z miesiącami, cyklem zodiakalnym czy godzinami cyklu dobowego,ale także z liczbą lat, jakie będzie dane przetrwać miastu założonemu przez Romulusa, któremu owe sępy dały znak. Rzym ma zatem istnieć 1200 lat; biorąc pod uwagę przyjmowane powszechnie dzisiaj daty powstania i upadku Imperium Rzymskiego, proroctwo to w zadziwiający sposób się sprawdziło. Miasto musiało jednak najpierw powstać, a to oznaczało przede wszystkim wytyczenie rytualne jgranicy, pomerium–przy użyciu specyficznych zwierząt pociągowych, czyli krowy i byka. [...] Byk i krowa to zwierzęta poświęcone odpowiednio Marsowi (lub Jowiszowi) i Junonie; można w tym miejscu przypomnieć wyjaśnienie podane przez Lydosa, według którego Romulus umieścił w jarzmie krowę po stronie wewnętrznej, aby wpływała na płodność we wnętrzu Miasta, a byka na zewnątrz, aby odstraszał przeciwników. Jeśli istotnie para zwierząt symbolizowała mistyczne zaślubiny, to mógłby to być również tak często przedstawiany przez poetów rzymskich związek Wenus z Marsem.
Radosław Piętka Fundacyjny bestiariusz[w:] tegoż, Roma aeterna. Rzymska mitologia urbanistyczna,Poznań 2015, s. 71–78.
Zwierzę Rola w micie Znaczenie symboliczne

KlASA VI TIa

link 

KLASA III TA/H

link

Środa 21.10.2020

klasa IV tia

link

Klasa III Ta/h

Moi Drodzy .Proszę prześledzić poniższe linki związane ze sztuką Młodej Polski i uzupełnić wiadomości. Trzeci link to zdanie domowe na ocenę wypracowanie na podstawie " Zbrodni i kary"- rozprawka do 28.10.2020

link

link

link

Klasa II tia

Proszę wykonać zadania w zeszytach , które znajdują się w poniższym linku.

link

Czwartek 22.10.2020

KLASA I TI , I TF

Na podstawie podanych w materiałach związków frazeologicznych , napisz ich znaczenie dzisiejsze, np. róg obfitości- dostatek. Materiały w poniższych linkach

Proszę przeczytać Mit o wojnie trojańskiej z Mitologii Parandowskiego .

link

link

Piątek 23.10.2020

KlASA IV TIa

Dla tych, co nie czytali lub nie wypożyczyli książki Grudzińskiego, krótkie streszczenie

link

link

KLASY II TK, II TR , II Ti - oto dzisiejsze linki dla Was. 

link

link

 

   
© ALLROUNDER