Serafin Grażyna

Szczegóły

Materiały dla klas technikum żywienia

Poniżej podane są informacje dla poszczególnych klas wg przedmiotów oraz podręcznik obowiązkowy.

Proszę zapoznać się z informacjami zawartymi na wymienionych stronach podręcznika.

Następnie sprawdzić swoje wiadomości wg podanych punktów.

Zadania domowe należy wykonać w zeszytach przedmiotowych; będą sprawdzane po powrocie do szkoły. Do zadań domowych należy poszukać informacji w podręczniku oraz w innych dostępnych źródłach.

Po powrocie do szkoły wiedza uczniów będzie sprawdzona w formie kartkówki.

 W związku z wydłużeniem przerwy od zajęć w szkole proszę wysyłać zadania domowe z materiałów dodanych 17 i 23  marca na mojego maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. .

Zadnie powinno zawierać: imię i nazwisko, klasę, tytuł zadania. W przypadku braku zadań od uczniów do dnia

31 marca zostaną do uczniów wysłane ponaglenia i będzie to rzutowało na ocenę z przedmiotów – pozdrawiam Grażyna Serafin

 

MATERIAŁY DODANE 30 MARCA 2020

 

                                        

 

Klasa I Ż

 

Przedmiot : Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

 

Podręcznik:  1/  A. Kmiołek – „Sporządzanie napojów i potraw. Towaroznawstwo i przechowywanie           żywności”; wyd. WSiP

 

2/ A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. I; wyd. WSiP

 

Tematyka(3): „Charakterystyka receptur gastronomicznych.” „Proces produkcyjny a proces technologiczny.”

 

Strony z podręcznika: 34 – 35 (rozdział 4.1.3 - podręcznik 1/);    32-33 (rozdział 2.1  - podręcznik 2/)

 

Zagadnienia  kontrolne:

 

1/ co to jest receptura gastronomiczna?

 

2/jakie niezbędne informacje powinny znaleźć się w recepturze gastronomicznej?

 

3/podstawowe pojęcia – proces technologiczny

 

4/ jaka jest różnica między operacją jednostkową a procesem jednostkowym?

 

5/ przeanalizuj procesy technologiczne – Ryc.2.1 i Ryc.2.2 – str. 33 – podręcznik 2/

 

 

 

Zadanie domowe (3):” Podaj przykład receptury gastronomicznej dla wybranej potrawy”-skorzystaj z Ryc.4.3(str. 34 – podręcznik 1/)

 

 

 

 

 

Klasa II Ż

 

Przedmiot : Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

 

Podręcznik: 1/  A. Kmiołek – „Sporządzanie napojów i potraw. Towaroznawstwo i przechowywani  żywności”; wyd. WSiP

 

2/ A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. I; wyd. WSiP

 

Tematyka (3): „Ciasta francuskie i półfrancuskie. Ciasta parzone”

 

Strony z podręcznika:  169 - 181 (podręcznik 2/)

 

https://www.youtube.com/watch?v=7Z8A8dj1e2s - wykonanie ciasta francuskiego

 

https://www.youtube.com/watch?v=FdQSTQNQVzQ – wykonanie ciasta parzonego

 

Zagadnienia kontrolne:

 

1/ składniki ciast francuskich, półfrancuskich, parzonych

 

2/ technika wykonania ciast francuskich, półfrancuskich, parzonych

 

3/ zmiany podczas sporządzania i wypieku ciast francuskich, półfrancuskich, parzonych

 

4/ asortyment wyrobów z ciast francuskich, półfrancuskich, parzonych

 

Zadanie domowe (3):  „Jaka metoda spulchniania zastosowana jest przy produkcji ciasta parzonego; na jakiej zasadzie ciasto parzone rośnie podczas wypieku?”

 

 

 

 

 

Przedmiot : Zasady żywienia

 

Podręcznik:  H. Kunachowicz i wsp. – „ Zasady żywienia. Planowanie i ocena”; wyd. WSiP

 

Tematyka (3): „Skład chemiczny i właściwości węglowodanów.”

 

Strony z podręcznika: 49-55 (rozdział 3.4.1; 3.4.2)

 

Zagadnienia kontrolne:

 

1/ wymień i scharakteryzuj właściwości węglowodanów

 

2/ napisz równanie hydrolizy kwasowej i enzymatycznej skrobi, maltozy, sacharozy, laktozy

 

3/ jak nazywają się enzymy hydrolizujące skrobię

 

https://www.youtube.com/watch?v=q7ijaVeWQRg – właściwości węglowodanów

 

Zadanie domowe (3): „ Opisz metodę wykrywania skrobi w produktach spożywczych”

 

 

 

 

 

Klasa III Ż

 

Przedmiot : Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

 

Podręcznik: 1/  A. Kmiołek – „Sporządzanie napojów i potraw. Towaroznawstwo i przechowywani  żywności”; wyd. WSiP

 

2/ A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. I; wyd. WSiP

 

3/ A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. II; wyd. WSiP

 

Tematyka (3): „Technika wykonania deserów. Podawanie i przechowywanie deserów.”

 

Strony z podręcznika: 78 - 89 (rozdział 3.2 – 3.5) (podręcznik 3/)

 

 

 

Pytania kontrolne:

 

1/ wymień techniki sporządzania deserów

 

2/scharakteryzuj desery lodowe

 

3/scharakteryzuj zasady dekoracji, podawania i przechowywania deserów

 

4/ scharakteryzuj naczynia do podawania deserów                           

 

Zadanie domowe (3): „ Opisz ciasto cygaretkowe i jego wykorzystanie w produkcji deserów”

 

 

 

Przedmiot : Zasady żywienia

 

Podręcznik:  H. Kunachowicz i wsp. – „ Zasady żywienia. Planowanie i ocena”; wyd. WSiP

 

Tematyka (3): „Przemiana materii i metody jej pomiaru.”

 

Strony z podręcznika: 16 - 25 (rozdział 2)

 

Pytania kontrolne:

 

1/ podstawowa (PPM), ponadpodstawowa (PPPM)  i całkowita przemiana materii (CPM)

 

2/ metody obliczania PPM

 

3/ bilans energetyczny organizmu i jego skutki

 

4/ wydatki energetyczne człowieka (analiza tabel rozdział 2)

 

Zadanie domowe (3): rozwiąż zadanie:

 

Oblicz wydatek energetyczny(w kcal i kJ)  kobiety w wieku 20 lat i wadze 65 kg, która w ciągu dnia wykonała następujące prace:

 

- 0, 5 godziny jeździła na rowerze( 0,1170 kcal/kg m.c./min)                                                  

 

- 1,5 godziny prasowała ( 0,0627 kcal/kg m.c./min)

 

- 2 godziny myła okna ( 0,0607 kcal/kg m.c./min)

 

 

 

Przedmiot : Organizacja produkcji gastronomicznej

 

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Organizacja produkcji gastronomicznej”; wyd. WSiP

 

Tematyka (3):” Systemy zapewniania jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.”.

 

Strony z podręcznika: 66-78 (rozdział  4.3.1 – 4.3.6)

 

Zagadnienia kontrolne:

 

1/scharakteryzuj HACCP, GHP, GMP, TQM, QACP

 

2/ co to są krytyczne punkty kontroli w systemie HACCP

 

http://haccp.gastrona.pl/art/Punkty_Krytyczne_CCP_w_kuchni_cieplej,5329.html – CCP w gastronomii

 

Zadanie domowe (3): „Korzyści z wdrażania systemu HACCP”

 

 

 

 

 

Przedmiot : Usługi gastronomiczne

 

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Usługi gastronomiczne”; wyd. WSiP

 

Tematyka (3): „Technika przenoszenia zastawy stołowej. Metoda obsługi dostosowana do świadczonych usług gastronomicznych.”

 

Strony z podręcznika: 80 - 87 (rozdział 7.3; 7.4)

 

Pytania kontrolne:

 

1/ opisz zasady przenoszenia zastawy stołowej (Ryc.7.17 – 7.25)

 

2/ rodzaje obsługi podczas przyjęć, posiłków okolicznościowych oraz dla gości hotelowych

 

Zadanie domowe (3): „ Scharakteryzuj serwis piętrowy z wyszczególnieniem room-service”

 

 

 

Przedmiot : Pracownia gastronomiczna

 

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. II; wyd. WSiP

 

Tematyka (3): „Charakterystyka kuchni dla diety niskocholesterolowej”

 

Strony z podręcznika: 155-156(rozdział 7.5.3)

 

Pytania kontrolne:

 

1/ scharakteryzuj dietę niskocholesterolową

 

2/ scharakteryzuj potrawy w diecie niskocholesterolowej

 

Zadanie domowe (3): „Wymień 10 produktów zabronionych w diecie niskocholesterolowej. Dla kogo przeznaczona jest ta dieta?”

 

ZADANIA Z PRACOWNI GASTRONOMICZNEJ WYSYŁA TYLKO GRUPA II

 

 

 

Klasa IV Ż

 

Przedmiot : Pracownia planowania żywienia i produkcji gastronomicznej

 

Należy rozwiązać 2 zadania praktyczne, które zostały udostępnione za pomocą maila. Maile wysłałam do 2 osób (Pauliny i Zuzy), które udostępnią dla całej grupy.

 

Po powrocie do szkoły zadania będą sprawdzone.

 

 

 

Przedmiot : Organizacja produkcji gastronomicznej

 

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Organizacja produkcji gastronomicznej”; wyd. WSiP

 

Tematyka (3): „Uwzględnienie rabatu w obliczaniu kosztów zakładu gastronomicznego.”

 

Strony z podręcznika: 128- 129 (rozdział 7.2)

 

Materiał nauczania:

 

  • rabat to zniżka procentowa od określonej ceny
  • restauracje stosują rabaty np. dla grup zorganizowanych lub dla stałych klientów.

 

Zagadnienia  kontrolne:

 

1/ scharakteryzuj rabat w ustaleniu ceny gastronomicznej

 

Zadanie domowe (3): rozwiąż zadanie:

 

W restauracji koszt jednego zestawu obiadowego dnia wynosi 15,00 zł. Restauracja w każdy
poniedziałek stosuje 50% rabat dla studentów, którzy zamówią co najmniej pięć zestawów obiadowych
dnia. Ile zapłacą studenci w poniedziałek za 6 zestawów obiadowych dnia?

 

 

 

Klasa IV TA

 

Przedmiot : Przetwórstwo spożywcze

 

Tematyka (3): „Utrwalanie żywności metodami biochemicznymi i niekonwencjonalnymi.”

 

Materiał nauczania: 

 

http://www.zsgips.stecu.pl/serwer/typrowicz/dok2.pdf - metody utrwalania żywności

 

https://notatek.pl/utrwalanie-zywnosci-metody - metody utrwalania żywności

 

Zagadnienia  kontrolne:

 

1/ na czym polega biochemiczne utrwalanie żywności?

 

2/ wymień produkty utrwalone metodami biochemicznymi (biologicznymi)

 

3/ wymień niekonwencjonalne metody utrwalania żywności

 

Zadanie domowe (3):” Podaj przykłady zastosowania niekonwencjonalnych metod utrwalania żywności w przemyśle spożywczym”

 

 

 

Przedmiot : Pracownia przetwórstwa żywności

 

Tematyka (3): „Produkcja oleju i margaryny”

 

Materiał nauczania: Proces produkcji margaryny

 

http://dobretluszcze.pl/jak-powstaje-margaryna/ - proces produkcji margaryny

 

https://sciaga.pl/tekst/23635-24-utwardzanie_tluszczow_i_produkcja_margaryn  - proces produkcji margaryny

 

Zagadnienia  kontrolne:

 

1/ scharakteryzuj surowiec stosowany do produkcji margaryny

 

2/ scharakteryzuj operacje i procesy w produkcji margaryny

 

3/ scharakteryzuj maszyny i urządzenia do produkcji  margaryny

Zadanie domowe (3): „ Na czym polega utwardzanie oleju przy produkcji margaryny ?”

 

 

MATERIAŁY DODANE 23 MARCA 2020

Klasa I Ż

Przedmiot : Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

Podręcznik: A. Kmiołek – „Sporządzanie napojów i potraw. Towaroznawstwo i przechowywanie  żywności”; wyd. WSiP

Tematyka(2): „Skojarzone i niekonwencjonalne metody utrwalania żywności”

Strony z podręcznika: 16 – 21 (rozdział 2.3; 2.4)                                     

Materiał nauczania:

Niekonwencjonalne metody  utrwalania żywności:

• Wysokie ciśnienie hydrostatyczne (paskalizacja)

• Napromieniowanie

• Zmienne pole elektryczne o wysokiej częstotliwości

• Pulsujące pole magnetyczne

  • Wysokie ciśnienie hydrostatyczne (paskalizacja) - HHP
  • Promieniowanie elektromagnetyczne:

• Ultrakrótkie promieniowanie kosmiczne

• X Rentgena

• Gamma

• UV

• Widzialna część widma

• Podczerwień

• Mikrofale

• Fale radiowe (ultrakrótkie, średnie, długie)

  • Promieniowanie jonizujące

https://www.eduteka.pl/doc/skojarzone-metody-utrwalania-zywnosci

 

 

Zagadnienia  kontrolne:

1/scharakteryzuj niekonwencjonalne metody utrwalania żywności

2/ na czym polegają skojarzone metody utrwalania żywności

Zadanie domowe (2):” Wymień 3 zastosowania niekonwencjonalnych metod  do utrwalania żywności”

 

 

Klasa II Ż

Przedmiot : Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

Podręcznik: 1/  A. Kmiołek – „Sporządzanie napojów i potraw. Towaroznawstwo i przechowywani  żywności”; wyd. WSiP

2/ A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. I; wyd. WSiP

Tematyka (2): „Charakterystyka ciast – ciasta kruche i półkruche”

Strony z podręcznika:  157-169 (podręcznik 2/)

https://www.youtube.com/watch?v=xK0U3Hzllkc  - wykonanie ciasta kruchego i półkruchego

Zagadnienia kontrolne:

1/ podział ciast

2/ składniki ciast kruchych i półkruchych

3/ technika wykonania ciasta kruchego i półkruchego

4/ zmiany podczas sporządzania i wypieku ciast kruchych i półkruchych

5/ asortyment wyrobów z ciasta kruchego i półkruchego

Zadanie domowe (2):  „W jakim celu wychładza się ciasto kruche?”.

 

 

Przedmiot : Zasady żywienia

Podręcznik:  H. Kunachowicz i wsp. – „ Zasady żywienia. Planowanie i ocena”; wyd. WSiP

Tematyka (2): „Węglowodany – charakterystyka i podział”

Strony z podręcznika: 49-55 (rozdział 3.4.1; 3.4.2)

Zagadnienia kontrolne:

1/ wymień pierwiastki wchodzące w skład węglowodanów

2/ podziel węglowodany

3/ scharakteryzuj: glukozę, fruktozę, sacharozę, laktozę, maltozę, skrobię

Zadanie domowe (2): „ Czym różni się budowa skrobi pozyskiwanej z różnych surowców?”

 

 


Klasa III Ż

Przedmiot : Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

Podręcznik: 1/  A. Kmiołek – „Sporządzanie napojów i potraw. Towaroznawstwo i przechowywani  żywności”; wyd. WSiP

2/ A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. I; wyd. WSiP

3/ A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. II; wyd. WSiP

Tematyka (2): „Charakterystyka, i podział  deserów”

Strony z podręcznika: 70-78 (rozdział 3.1) (podręcznik 3/)

https://www.youtube.com/watch?v=l0D6cvzD8-8

Pytania kontrolne:

1/ podziel desery

2/scharakteryzuj desery zestalane na zimno i gorąco

3/scharakteryzuj desery różnych narodów

Zadanie domowe (2): „ Opisz ulubiony deser. Wymień jego składniki, metodę wykonania i podania.”

 

Przedmiot : Zasady żywienia

Podręcznik:  H. Kunachowicz i wsp. – „ Zasady żywienia. Planowanie i ocena”; wyd. WSiP

Tematyka (2): „Wartość energetyczna żywności - obliczanie”

Strony z podręcznika: 142-148 (rozdział 9)

Pytania kontrolne:

1/ czynniki wpływające na wartość energetyczną żywności

2/ współczynniki Atwatera

3/ żywność o obniżonej wartości energetycznej

4/ obliczanie wartości energetycznej potraw, posiłków i napojów

Zadanie domowe (2): rozwiąż zadanie:

Chleb razowy zawiera w 100 g:        9,5 g błonnika pokarmowego; 2,2 g tłuszczu;  54 g węglowodanów ogółem; 7 g białka; 12 g sorbitolu (alkohol wielowodorotlenowy – 2,4 kcal/g) ; 50 mg Ca; 25 mg Na; 22 μg witaminy D. Oblicz wartość energetyczną 5 kromek chleba                      (waga 1 kromki=35g).


Przedmiot : Organizacja produkcji gastronomicznej

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Organizacja produkcji gastronomicznej”; wyd. WSiP

Tematyka (2):” Zakres obowiązków poszczególnych pracowników zakładu gastronomicznego”.

Strony z podręcznika: 47-54 (rozdział  3.6)

Zagadnienia kontrolne:

1/scharakteryzuj pracowników zakładu gastronomicznego w rozbiciu na działy gastronomiczny (kuchnia) i obsługi gości (sala restauracyjna)

2/ scharakteryzuj  zadania powyższych pracowników

Zadanie domowe (2): „ Jakie cechy powinien posiadać dobry sommelier?”

 

Przedmiot : Usługi gastronomiczne

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Usługi gastronomiczne”; wyd. WSiP

Tematyka (2): „Samoobsługa i obsługa mieszana”

Strony z podręcznika: 78-80 (rozdział 7.2.3; 7.2.4)

Pytania kontrolne:

1/ scharakteryzuj systemy samoobsługi

2/scharakteryzuj obsługę mieszaną

Zadanie domowe (2): „Podaj 3 zakłady gastronomiczne samoobsługowe w twojej okolicy i napisz:

  • czym zajmują się wymienione zakłady
  • jaki system samoobsługi tam istnieje „

 

Przedmiot : Pracownia gastronomiczna

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. II; wyd. WSiP

Tematyka (2): „Charakterystyka kuchni dla diety wysokobiałkowej (bogatobiałkowej)”

Strony z podręcznika: 155-156(rozdział 7.5.3)

Pytania kontrolne:

1/ scharakteryzuj dietę bogatobiałkową

2/ scharakteryzuj potrawy w diecie bogatobiałkowej

Zadanie domowe (2): „Wymień 10 produktów zabronionych w diecie bogatobiałkowej”

Klasa IV Ż

Przedmiot : Pracownia planowania żywienia i produkcji gastronomicznej

Należy rozwiązać 2 zadania praktyczne, które zostały udostępnione za pomocą maila. Maile wysłałam do 2 osób (Pauliny i Zuzy), które udostępnią dla całej grupy.

Po powrocie do szkoły zadania będą sprawdzone.

Przedmiot : Organizacja produkcji gastronomicznej

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Organizacja produkcji gastronomicznej”; wyd. WSiP

Tematyka (2): „Rabat i marża  w kalkulacji kosztów produkcji

Strony z podręcznika: 128- 129 (rozdział 7.2)

Materiał nauczania:

  • marża gastronomiczna stanowi różnicę między ceną gastronomiczną netto a kosztem jednostkowym
  •  marża określana jest w %
  • marża określana jest dla każdej grupy potraw i napojów indywidualnie dla każdego zakładu gastronomicznego
  • rabat to zniżka procentowa od określonej ceny
  • restauracje stosują rabaty np. dla grup zorganizowanych lub dla stałych klientów.

Zagadnienia  kontrolne:

1/ scharakteryzuj rabat w ustaleniu ceny gastronomicznej

2/ scharakteryzuj marże w ustaleniu ceny gastronomicznej

Zadanie domowe (2): „ Opisz  czynniki wpływające na ustalenie marży gastronomicznej”

 

Klasa IV TA

Przedmiot : Przetwórstwo spożywcze

Tematyka (2): „ Maszyny i urządzenia do osmoaktywnego utrwalana żywności”

Materiał nauczania:  http://dietto.pl/artyku%C5%82y-edukacyjne/zag%C4%99szczanie-osmoaktywna-metoda-utrwalania-%C5%BCywno%C5%9Bci

 

Zagadnienia  kontrolne:

1/ scharakteryzuj wyparki stosowane w przemyśle spożywczym

Zadanie domowe (2):” Wymień różnice między wyparkami jednodziałowymi a wielodziałowymi. Jakie zalety posiadają wyparki wielodziałowe?”

 

Przedmiot : Pracownia przetwórstwa żywności

Tematyka (2): „Produkcja oleju i margaryny”

Materiał nauczania: Proces produkcji oleju rzepakowego

Magazynowanie rzepaku → czyszczenie ziarna → śrutowanie → tłoczenie / ekstrahowanie → filtrowanie oleju surowego → hydratacja → odkwaszanie → bielenie, filtrowanie → wymrażanie → rozlew

Przy tłoczeniu powstają tzw. makuchy.

Zagadnienia  kontrolne:

1/ scharakteryzuj surowiec stosowany do produkcji oleju

2/ scharakteryzuj operacje i procesy w produkcji oleju

3/ scharakteryzuj maszyny i urządzenia do produkcji

Zadanie domowe (2): „ Jaki jest cel wymrażania podczas produkcji oleju rzepakowego?”

 

 MATERIAŁY DODANE 17 MARCA 2020

 

Klasa I Ż

Przedmiot : Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

Podręcznik: A. Kmiołek – „Sporządzanie napojów i potraw. Towaroznawstwo i przechowywanie żywności”; wyd. WSiP

Tematyka: „Utrwalanie żywności i zmiany w żywności podczas utrwalania”

Strony z podręcznika: 16 – 21 (rozdział 2.3; 2.4)

Zagadnienia  kontrolne:

1/podziel metody utrwalania żywności

2/wymień parametry utrwalania  żywności dla poszczególnych metod

3/ wymień zmiany korzystne i niekorzystne zachodzące w żywności podczas jej utrwalania

Zadanie domowe:” Wypisz po 3 produkty spożywcze utrwalone poszczególnymi metodami utrwalania wg wzoru:

  1. Pasteryzacja: mleko pasteryzowane, ogórki konserwowe, koncentrat pomidorowy.

(należy pamiętać, że większość produktów spożywczych jest utrwalonych kilkoma metodami utrwalania np.  ogórki konserwowe: zakwaszanie poprzez dodatek kwasu octowego i pasteryzacja)

 

 

Klasa II Ż

Przedmiot : Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

Podręcznik: 1/  A. Kmiołek – „Sporządzanie napojów i potraw. Towaroznawstwo i przechowywani  żywności”; wyd. WSiP

2/ A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. I; wyd. WSiP

Tematyka: „Surowce do produkcji ciast; metody spulchniania ciast”

Strony z podręcznika: 163-171 (podręcznik 1/);   150-157 (podręcznik 2/)

Zagadnienia kontrolne:

1/ scharakteryzuj proces technologiczny produkcji cukru

2/ scharakteryzuj miód sztuczny i miód pszczeli

3/na czym polega inwersja sacharozy

4/ scharakteryzuj środki spulchniające i metody spulchniania ciast

5/ zastosowanie cukru do wykańczania ciast

Zadanie domowe:  „Opisz zastosowanie melasy w przemyśle”.

 

 

Przedmiot : Zasady żywienia

Podręcznik:  H. Kunachowicz i wsp. – „ Zasady żywienia. Planowanie i ocena”; wyd. WSiP

Tematyka: „Tłuszcz i cholesterol w żywności; ich znaczenie dla organizmu człowieka”

Strony z podręcznika: 37-49 (rozdział 3.3)

Zagadnienia kontrolne:

1/wymień źródła tłuszczu i cholesterolu w żywności

2/ scharakteryzuj kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone

3/ opisz wpływ cholesterolu na organizm człowieka

Zadanie domowe:” wymień po 5 produktów spożywczych zawierających przewagę

a/ kwasów tłuszczowych nasyconych       b/ kwasów tłuszczowych nienasyconych

 

 


Klasa III Ż

Przedmiot : Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

Podręcznik: 1/  A. Kmiołek – „Sporządzanie napojów i potraw. Towaroznawstwo i przechowywani  żywności”; wyd. WSiP

2/ A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. I; wyd. WSiP

3/ A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. II; wyd. WSiP

Tematyka: „Zupy i sosy gorące”

Strony z podręcznika: 41-69 (rozdział 2)

Pytania kontrolne:

1/ podziel zupy i sosy gorące oraz sposoby ich zagęszczania

2/scharakteryzuj dodatki do zup

3/scharakteryzuj zupy różnych narodów

Zadanie domowe: „ Wymień zastosowanie sosu holenderskiego w produkcji potraw”

 

 

 

Przedmiot : Zasady żywienia

Podręcznik:  H. Kunachowicz i wsp. – „ Zasady żywienia. Planowanie i ocena”; wyd. WSiP

Tematyka: „Hormony i gruczoły dokrewne. Wartość energetyczna żywności.”

Strony z podręcznika: 77-84 (rozdział 4.5)

Pytania kontrolne:

1/ wymień gruczoły dokrewne

2/ wymień hormony produkowane przez gruczoły dokrewne

Zadanie domowe: „ Wymień hormony odpowiedzialne za:

a/ cykl snu     b/ skurcze macicy podczas porodu     c/ metabolizm organizmu


Przedmiot : Organizacja produkcji gastronomicznej

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Organizacja produkcji gastronomicznej”; wyd. WSiP

Tematyka: Planowanie produkcji w zakładach gastronomicznych oraz dla różnych grup konsumentów” „ Pracownicy zakładu gastronomicznego i ich obowiązki”.

Strony z podręcznika: 40-54 (rozdział 3.4; 3.5; 3.6)

Zagadnienia kontrolne:

1/podaj podstawowe zasady żywienia poszczególnych grup ludności

2/ scharakteryzuj zasady planowania w zakładach gastronomicznych otwartych i zamkniętych

3/scharakteryzuj pracowników zakładu gastronomicznego

Zadanie domowe: rozwiąż test

Żywienie różnych grup ludności

I Czy poniższe twierdzenia są zgodne z prawdą ?

1.Ludzie prowadzący siedzący tryb życia powinni spożywać potrawy lekko strawne.         P F

2.Chłopcy w wieku 16 – 20 lat mają wyższe zapotrzebowanie na energię ze wszystkich grup męskich .    P F

3. Dzieci przedszkolne powinny mieć pokryte zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze w 50 % w przedszkolu .      P F                                                                                                                                           

4.Ludzie ciężko pracujący mają wyższe zapotrzebowanie na witaminę B1 niż lekko pracujący    P F

 

 II Do podanych nawiasów wpisz odpowiednie cyfry

1.Dobierz odpowiednią kaloryczność do posiłków:

a. śniadanie I ( )                                                  1 . 840 kcal

b. śniadanie II ( )                                                2. 280 kcal

c. obiad ( )                                                           3 . 700 kcal

d. kolacja ( )                                                        4. 1100 kcal

2.Dostosuj zapotrzebowanie na energię w ciągu dnia dla poszczególnych grup ludności :

a . mężczyźni bardzo ciężko pracujący ( )                                   1 . 3200 kcal

b . kobiety karmiące ( )                                                                    2 . 3400 kcal

c . kobiety ciężarne ( )                                                                      3 . 4000 kcal

d . młodzież męska w wieku 16 – 20 lat ( )                                  4 . 2800 kcal

3 .Dostosuj odpowiednie ilości posiłków do grupy ludności

a . dzieci przedszkolne ( )                                                 1. 5 – 6 posiłków

b . młodzież szkolna ( )                                                    2. 4 - 5 posiłków

c . dorośli pracujący lekko ( )                                          3. 4 posiłki

d . mężczyźni pracujący bardzo ciężko ( )                   4 . 3 posiłki

4 . Dostosuj odpowiednie zalecenia dla ludzi starszych do ich zagrożeń chorobowych :

a . osteoporoza ( )                                              1. spożywanie surowych warzyw i owoców , pieczywo mieszane

b . miażdżyca ( )                                                                2 . dieta lekko strawna

c . zaparcia ( )                                                     3 . spożywanie tłuszczów bogatych w NNKT

d . złe trawienie i wchłanianie ( )                     4 . częste spożywanie mleka i przetworów mlecznych

 

III Uzupełnij

1. Dlaczego w jadłospisie należy uwzględniać produkty sezonowe ? ...........................................................................................................................................................................................................................................................

2 . Dlaczego zestawienie potraw w poniższym obiedzie jest nieprawidłowe ? zupa pomidorowa pieczeń rzymska w sosie pieczarkowym kasza gryczana sałatka z buraczków , surówka z czerwonej kapusty kompot wiśniowy ............................................................................................................................................................................................................................................................

3 . Wymień 4 produkty , których spożycie jest ważne dla kobiety ciężarnej aby jej jadłospis obfitował w żelazo : ...........................................................................................................................................................................................................................................................

 4 . Uzupełnij jadłospis dla dzieci przedszkolnych w sezonie letnim śniadanie I : zupa mleczna z ryżem bułka , szynka , masło , pomidor herbata rumiankowa śniadanie II: drożdżówka z serem kakao , truskawki obiad : ........................................................................................................................................................................................................................................................... podwieczorek : kisiel mleczny z jagodami kolacja : ...........................................................................................................................................................................................................................................................

5 . Ułóż zestaw obiadowy w sezonie zimowym , aby miał jak najwyższą kaloryczność : ...........................................................................................................................................................................................................................................................

 IV Wybierz prawidłową odpowiedz

1 . W jadłospisie człowieka dorosłego uwzględnia się głównie białko:

a .zwierzęce                         b . roślinne , bo jest tańsze                               c . roślinne uzupełnione zwierzęcym

d . zwierzęce uzupełnione zwierzęcym

2 . Która z grup żeńskich ma najwyższe zapotrzebowanie na energię ?:

a . kobiety pracujące ciężko                            b . kobiety ciężarne                           c . kobiety karmiące                                                         d . młodzież żeńska w wieku 13 – 15 lat

3 . Która z podanych grup ludności ma najwyższe zapotrzebowanie na produkty zbożowe ?:

 a . chłopcy w wieku 13 – 15 lat      b . chłopcy w wieku 16 - 20 lat        c . mężczyźni lekko pracujący

d . mężczyźni ciężko pracujący

 

 

 

Przedmiot : Usługi gastronomiczne

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Usługi gastronomiczne”; wyd. WSiP

Tematyka: „Metody obsługi kelnerskiej”

Strony z podręcznika: 64-77 (rozdział 7.1; 7.2)

Pytania kontrolne:

1/ scharakteryzuj technikę obsługi gości przez kelnera

2/scharakteryzuj metody obsługi kelnerskiej

3/opisz wady i zalety poszczególnych metod obsługi kelnerskiej

Zadanie domowe: :Jaka metoda obsługi jest najmniej uciążliwa dla kelnera? – uzasadnij  swoją odpowiedź.

 

 

 


Przedmiot : Pracownia gastronomiczna

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów” cz. II; wyd. WSiP

Tematyka: „Charakterystyka kuchni węgierskiej. Dieta lekkostrawna oraz dieta cukrzycowa”

Strony z podręcznika: 155-156(rozdział 7.5.3); 124-131 (rozdział 6)

Pytania kontrolne:

1/ scharakteryzuj potrawy kuchni węgierskiej

2/ scharakteryzuj dietę łatwostrawną

3/ scharakteryzuj dietę cukrzycową

Zadanie domowe: „Podaj przykład śniadania I i II dla diety cukrzycowej”

 

 

Klasa IV Ż

Przedmiot : Pracownia planowania żywienia i produkcji gastronomicznej

Należy rozwiązać 2 zadania praktyczne, które zostały udostępnione za pomocą maila. Maile wysłałam do 2 osób (Pauliny i Zuzy), które udostępnią dla całej grupy.

Po powrocie do szkoły zadania będą sprawdzone.

Przedmiot : Organizacja produkcji gastronomicznej

Podręcznik:  A. Kmiołek – „Organizacja produkcji gastronomicznej”; wyd. WSiP

Tematyka: „Food cost w produkcji gastronomicznej”

Strony z podręcznika: 129- 136 (rozdział 7.3)

Zagadnienia  kontrolne:

1/ scharakteryzuj food cost

2/ w jaki sposób wyrażamy food cost

3/ obliczanie food cost dla dania i posiłku

Zadanie domowe: „ Podaj przykład obliczenia food cost dla dania:

„koszt produktów żywnościowych wykorzystanych do wyprodukowania 1 porcji kaczki z jabłkami wynosi 15, 00 zł; cena sprzedaży 30,00 zł”

 

 

Klasa IV TA

Przedmiot : Przetwórstwo spożywcze

Tematyka: „ Osmoaktywne i chemiczne utrwalanie żywności”

Materiał nauczania:  http://www.zsgips.stecu.pl/serwer/typrowicz/dok2.pdf

 

Zagadnienia  kontrolne:

1/na czym polegają osmoaktywne metody utrwalania żywności?

2/scharakteryzuj chemiczne metody utrwalania żywności

 

Zadanie domowe:” Wypisz po 3 produkty spożywcze utrwalone osmoaktywnymi oraz chemicznymi metodami utrwalania wg wzoru:

  1. Zagęszczanie: mleko zagęszczone, dżem, koncentrat pomidorowy.

(należy pamiętać, że większość produktów spożywczych jest utrwalonych kilkoma metodami utrwalania np.  dżem: zagęszczanie, słodzenie, pasteryzacja)

 

Przedmiot : Pracownia przetwórstwa żywności

Tematyka: „Produkcja cukru”

Ksero procesu technologicznego produkcji cukru zostało podane na ostatniej lekcji. Poniżej podane są informacje dotyczące operacji i procesów z podanego schematu.

Materiał nauczania: http://technologzywnosci.blogspot.com/2011/03/produkcja-cukru-podstawy.html

https://pl.wikipedia.org/wiki/Cukier_buraczany#Proces_produkcyjny

Zagadnienia  kontrolne:

1/ scharakteryzuj operacje i procesy w produkcji cukru

2/ scharakteryzuj produkty uboczne przy produkcji cukru

3/ scharakteryzuj gatunki handlowe cukru

4/ scharakteryzuj wpływ przemysłu cukrowniczego na środowisko

Zadanie domowe: „ Opisz zastosowanie produktów ubocznych powstających przy produkcji cukru”.

   
© ALLROUNDER