Maryniak Joanna

Szczegóły

Witam serdecznie wszystkich moich uczniów :-)

Wszystkie materiały do pracy dla was są regularnie wysyłane przez Messenger (każda klasa ma swoją grupę z j. niemieckiego). Proszę stosować się do terminów i na bieżąco odsyłać wykonane zadania :-)

Dziękuję i pozdrawiam

Joanna Maryniak

 

Drodzy uczniowie,

dziękuję tym, którzy na bieżąco studiują przesłane materiały i odsyłają w zalecanym terminie wykonane zadania.

Przypominam o zrealizowanym materiale:

1. kl I TI (grI)

Unsere erste gemeinsame Wohnung - Film - opis pomieszczeń pokazanych w filmie Alicji

Ein Tierfreund - Tworzenie zdań

Tagesablauf - opis dnia  - praca pisemna (do 2.kwietnia)

Mein Tag - opis własnego dnia (na podstawie podanych zwrotów)- do 2. kwietnia

c.d. poniżej

2. Kl. I TF/ kl ITK

Ein Tierfreund - Tworzenie zdań

Unsere erste gemeinsame Wohnung - Film - opis pomieszczeń pokazanych w filmie Alicji.

Tagesablauf - opis dnia - film

Mein Alltag - opis mojego dnia - praca pisemna (do 2. kwietnia)

c.d. poniżej

3. Kl. II TF

Mein Tag - Rozmowa -tworzenie dialogu

Tagesablauf von Pascal -Wypełnienie tabelki na podstawie tekstu

Berüchte über deinen Alltag - Tworzenie zdań za pomocą podanego słownictwa

Was macht das Mädchen am Tag? Film. - Po obejrzeniu filmu - opis czynności wykonywanych przez Alicję (do 26.marca)

Czasowniki rozdzielnie złożone - film wyjaśniający zasady tworzenia zdań z czasownikami , po obejrzeniu filmu proszę wykonać ćwiczenia 13,14/15 w ćwiczeniach (do 2. kwietnia)

4. Kl II TOR

Wie sieht mein Allteg aus?- wypełnienie tabelki na podstawie tekstu.

Berüchte über deinen Alltag - tworzenie zdań na podstawie podanego słownictwa.

Was macht das Mädchen am Tag? Film - Opis czynności wykonywanych przez Alicję (do 26.marca)

Mein Alltag - opis własnego dnia na podstawie otrzymanych zwrotów (do 2 kwietnia)

5. Kl. III TŻ

Wie sieht dein Alltag aus? Tabelka na podstawie tekstu

Berüchte über deinen Alltag - Tworzenie zdań

Was macht das Mädchen am Tag? Film - na podstawie filmu opis czynności wykonywanych przez Alicję (do 26 marca)

Odmiana przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym -blog o j. niemieckim - film wyjaśniający odmianę

Odmiana przymiotnika - ćwiczenia online

Odmiana przymiotnika po rodzajniku określonym - Szlifuj swój niemiecki - film wyjaśniający

Ćwiczenia online - odmiana przymiotnika (do 1.kwietnia), pozostałe materiały poniżej..

30.03.

Dziękuję za przesłane zadania, dziś tematem zajęć jest czas przeszły Präteritum, proszę obejrzeć filmik wyjaśniający i wykonać zadania online do środy 3.kwietnia

6. Kl. III TK, 30.03

Was macht das Mädchen am Tag? - Film- Na podstawie filmu proszę opisać dzień Alicji. Jakie czynności wykonuje - 15 zdań

Czas przeszły Präteritum - Niemiecki twój plus- zasady wyjaśnione w filmiku

Präteritum - cwiczenia online (do 1.kwietnia)

7. Kl. III TA, 30.03

Was macht das Mädchen am Tag? Film - Na podstawie filmu proszę opisać dzień Alicji - 15 zdań (do 26 marca)

Czas przeszły Präteritum- Zasady tworzenia - film wyjaśniajacy

Czasowniki odmiany regularnej i nieregularnej

Czas Imperfekt - ćwiczenia online (do 1.kwietnia)

8. KL IV TK, 30.03

Czas Perfekt - powtórzenie, ćwiczenia richtig/falsch

Czas Präteritum- zasady tworzenia

Czasowniki regularne i nieregularne - zasady tworzenia

Ćwiczenia online  (do 1.kwietnia)

9. Kl. IV TA

Vom Hobby zum Beruf -Powtórzenie czasu Perfekt - Imiesłów czasu przeszłego. Zadanie richtig/falsch

Czas przyszły Futur- zasady tworzenia - filmik wyjaśniający. Czasownik "werden"

Film "Umzug, Verlobung und Heirat" Plany dziewczyny. Co planuje dziewczyna? Napisz 10 zdań z czasownikiem posiłkowym "werden" (do 27 marca)

10. Kl IV TOR


Vom Hobby zum Beruf - przypomnienie czasu P. Perfekt 

Imiesłów czasu przeszłego, Ćwiczenie richtig/falsch (do 20. marca)

KL. IV TOT


Przymiotniki - opis osób na podstawie zdjęć i przesłanych zwrotów  (do 24.marca)

Czas przyszły Futur. Czasownik posiłkowy 'werden" Film wyjaśniajacy

Film przedstawiający plany dziewczyny. "Umzug, Arbeit, Verlobung" - Napisz zdania z czasownikiem "werden", opisując co planuje bohaterka filmu (do 27 marca)

Materiały dla maturzystów zdających j. niemiecki :-)

Matura pismna - zasady pisania krótkiej i dłuższej formy użytkowej (wiadomosc,zaproszenie,pocztówka, list prywatny,ogłoszenie)

Matura ustna - zasady, wypowiedz na podstawie materiału stymulującego.

Napisanie dialogu, opisanie ilustracji i odp na pytania (do 17.marca)

Wybór obrazka i uzasadnienie - materiał i wykonanie zadań (do 27 marca)

28.04

Witajcie mam nadzieję, że ćwiczycie regularnie i powtarzacie materiał, dziś przesyłam wam kolejne ćwiczenia związane z ochroną środowiska, ćwiczenia dotyczą rozumienia tekstu czytanego oraz środków językowych. Proszę odesłać zadania do piątku 1 maja.

 

1.04.2020

Witajcie kochani, przypomnienie  ostatnich tematów zajęć:

Kl. IV TOR

Kolejnym materiały dotyczą Zdań okolicznikowych czasu. W linku www.youtube.com/watch?v=WONW5fVwOIU znajduje się wyjaśnienie tworzenia tych zdań "Finalsätze". Proszę o wykonanie poleconych (w Messengerze) ćwiczeń online (do 6 kwietnia)

08.04

Proszę o utrwalenie ostatniej konstrukcji "um...zu" oraz "damit" i przesłąnie wykonanych ćwiczeń 5,6,7,8,9/28 (w książce ćwiczeń) oraz przesłanie zdjęć do 16.kwietnia

Kl IV TOT 08.04

Moi drodzy, ćwiczyliście ostatnio czas przyszły. Dziś wykorzystamy w takich zdaniach zaimek bezosobowy "man". Po przeczytaniu wyjaśnień, które otrzymaliście na messengerze, proszę o wykonanie ćwiczeń do przyszłego czwartku (16.kwietnia)

IV TK 08.04

Witajcie, ostatnio zajmowaliśmy się czasem przeszłym "Präteritum". Dziś kolejny temat związany z tym czasem . Tekst "Das Geheimnis meiner Mutter" (str 43) , w którym skupiamy się na zdaniach w czasie Präteritum. Proszę więc o wykonanie ćwiczenia 2 /40 w ćwiczeniach.

Kl. IV TA 08.04

Witajcie. Dziś posłuchajcie o zaimkach pytających Welche? Was für ein? Który/a/e/ Jaki/a/e? Obejrzyjcie wysłany w linku film i postarajcie się wykonąć ćwiczenie 12/71 w książce ćwiczeń. Wysyłam wam również link z ćwiczeniami, tam proszę o wykonanie tylko ćwiczenia o numerze 0533. Termin na wykonanie zadań proponuję 16.kwietnia, ze względu na czas świąteczny.

 Kl. III TK / III TA 08.04

Kochani , ostatnio poznaliście czas Präteritum, więc dziś kolejny temat zajęć na ten temat. Przed nami tekst "Das Geheimnis meiner Mutter" str 43 w podręczniku. Proszę przeczytać  oraz wykonać zadanie 2/40 w książce ćwiczeń. Ze względu na czas świąteczny proponuję termin do 16.kwietnia

Kl. III TK/TA 21.04.20

Dziękuję za przesłane zadania.  Ćwiczymy czas Imperfekt. Proszę wykonać ćwiczenie 10/46 w podręczniku dotyczące historii z waszego życia. czasowniki będą na drugim miejscu w czasie Imperfekt, np: Als Kind lernte ich klavier spielen (jest wiele wersji) 5 zdań. następnie w książce ćwiczeń jest ćwiczenie 6/42 historia życia pani Rosenmeier. Należy te czasowniki wpisać sensownie w czasie przeszłym. oraz ćw 10, 11 /43 gdzie należy dokończyć zdania. (do piątku, 24.04.20).

Kl. III TK/TA, 30.04

Witajcie, dziękuję za przesłane zadania, dotyczące czasu Präteritum, za które otrzymaliście oceny. Dziś tematem ćwiczeń jest spójnik "während"( podczas gdy)oraz "bevor" zanim. W zdaniach z "während i bevor" czasownik jest na końcu. Często występują na początku zdania. Obejrzyjcie filmik , w którym dowiecie się jak tworzyć takie zdania. Następnie proszę wykonać ćwiczenia 14,15/44 (w czasie Präteritum)oraz 22/46 w książce ćwiczeń. Termin odesłania poniedziałek 04.05

KL III TK/ III TA 8.05 20

Dziękuję za przesłane zadania. Dziś poćwiczcie proszę spójniki "wenn","als". Obejrzyjcie wysłany filmik dotyczący tych słów i szyku zdania. Następnie wykonajcie ćwiczenia 17/45 oraz 20/46 (w ćwiczeniach) oraz ćwiczenia online. Proszę odesłać do 15.maja

Kl III ta/III TK 15.05

Witajcie , dziękuję tym, którzy wysłali zadania. Dziś tematem jest spójnik "nachdem". Występuje po nim następstwo czasów. Zdanie wcześniejsze wyrażone jest w czasie zaprzeszłym "Plusquamperfekt". Tworzy się go używając czasownika posiłkowego "hatte", "war"a na końcu zdania znajduje się Partizip II. Prosze obejrzeć filmik wyjaśniający.Proszę przetłumaczyc 3 zdania z filmu. Następnie wykonać ćwiczenie 21/46 oraz ćwiczenie 23/47. Proszę wysłać do 19 maja.

 Kl. III TA/ kl III TK  25.05.20

Hallo Leute! Wie geht es euch nach dem Wochenende? Dzisiejszym tematem jest "Jüngste Olympiasiegerin". W tekście jest czas Präteritum. Przeczytajcie proszę tekst na str 48 i odpowiedzcie na pytania w zeszycie.Następnie wykonajcie ćwiczenia 28/49 oraz 29/49 (bez zdania 4 i 8 ) . Najważniejsze zwroty z tekstu: weltberühmt- znana na całym świecie, der Sprung - skok, das Wunderkind - cudowne dziecko, die Goldmedaile - złoty medal, die Olympiasiegerin - zwyciężczyni olimpijska, mit 18 Jahren- mając 18 lat, sie gewann - wygrała, Rückenschwimmen - pływanie na grzbiecie, sie trat ..auf - wystąpiła, Eiskunstläuferin - łyżwiarka figurowa, es gelang ihr - udało jej się, sie starb - zmarła. Proszę zrobić zadania do środy 28.maja

Kl. III TA/ Kl. III TK 02.06.20

Witajcie, dziś przypomnimy sobie zdania z "bevor"zanim oraz "nachdem"po tym jak(z wykorzystaniem czasu Plusquamperfekt oraz Präteritum). Proszę przeczytać krótki tekst "Ein normaler Tag" na str. 46 w podręczniku. Na podstawie tekstu uzupełnijcie zdania zaczynające się od "bevor"(6 zdań w ćw. 12) Bevor ich dusche, gehe ich mit meinem Hund spazieren. Zanim się wykąpię idę z psem na spacer. Myślę, że nie będzie z tymi zdankami problemu.

Następnie zad. 13. Pamiętajcie o czynności wcześniejszej, która jest wyrażona w czasie Plusquamperfekt (gefrühstückt hatte, gegangen war) Kolejne zdanie jest w czasie Präteritum. (machte, horte, lief, ging, las, bekam, ...) Prosze opracować do piątku 5.czerwca

Kl. III TA/ KL. III TK 17.06.20 

Hallo! Dziś proszę o poćwiczenie czasu Präteritum wraz ze spójnikiem wenn/immer wenn. Zdania takie są w ćwiczeniu 17/48 w podręczniku.  Napiszcie proszę wspomnienia babci. ćwiczenie wykonajcie w zeszycie. Każde zdanie zaczyna się od : immer wenn- zawsze gdy...,kończy czasownikiem w präteritum. np.: Immer wenn ich eine schlechte Note bekam, ärgerte sich mein Vater. Zawsze gdy wracałam pózno, mój tata złościł się.

Pamiętajcie o zmianie czasu : kommen-kam, gehen -ging, müssen- musste, üben - übte, beschweren - beschwerte, ärgern- ärgerte.

Następnie proszę zrobić ćwiczenie 18/48. (należy użyć czasowników w Präteritum np.: Als meine Oma zum ersten Mal in die Schule ging, war sie 8 Jahre alt.  Ostatnim ćwiczeniem jest  ćw 20/49. Należy wpisać słowa: später-pózniej, als - gdy, damals-wówczas, nachdem - po tym jak, zuerst - najpierw, wenn - gdy, bevor - zanim.Proszę wypisać wszystkie czasowniki w Präteritum do zeszytu.np.: die Mauer fiel - mur upadł...Termin wykonania -piątek 19.06

Kl. III TŻ 08

Witajcie, ostatnio ćwiczyliście odmianę przymiotnika po rodzajnikach określonych i nieokreślonych, proszę o wykonanie ćwiczeń w książce ćwiczeń 21,22, 23/19. Ze względu na czas przedświąteczny proszę o wykonanie ćwiczeń do 16.kwietnia

kl III TŻ 21.04.20

Dziękuję za wykonane ćwiczenia dotyczące ubrań i odmiany przymiotnika po rodzajniku określonym w mianowniku i bierniku :-). Wysyłam wam dziś film na temat " Kleidung", ubrań, proszę wypisać wszystkie ubrania, które pokazuje dziewczyna oraz określić jakie one są, np: die rote Handschuhe. Proszę wysłać mi zadania do czwartku, 23.04

Kl III TŻ 30.04

Witajcie, dziękuję za wysłanie zdań z filmiku. Proszę o wykonanie pracy pisemnej - będzie to odpowiedz na e-mail Sandry, na stronie 21 w książce ćwiczeń oraz ćwiczenie 29 (bez zdań 5 i 6). Termin odesłania pracy 04.05. 

KL. III TŻ 8.05.20

Dziękuję za przesłanie e-maila, który kończy dział 13. W dziale 14 poznacie zawody Berufe i czynności, które wykonuje się w danym zawodzie. Obejrzyjcie proszę filmik o zawodach, wypiszcie proszę zdania z filmu co robią wymienione osoby. Następnie proszę przeczytać tekst "Eine neue Arbeitsstelle" (str 36) i wypisać z niego 15 zwrotów związanych z pracą oraz przetłumaczyć je oraz wykonać ćwiczenie 2/26. Proszę odesłać zadania do 15.maja

KL III TŻ 14.05


Witajcie, dziękuję tym , którzy już odesłali zadania (macie jeszcze czas do jutra). Poznaliście zawody i czynności wykonywane przez dane osoby. Dziś poćwiczymy konstrukcję aby (um...zu). Są to zdania okolicznikowe celu. Pytanie brzmi: Wozu? (Po co?) Um welchen Zweck?
(W jakim celu?)  np.: Wozu lernst du Deutsch? Um nach Deutschland zu fahren.

Obejrzyjcie filmik wyjaśniający zastosowanie tego spójnika. Następnie wykonajcie ćwiczenia 5,6,7/27 w ćwiczeniach. Proszę opracować te zagadnienia do wtorku 19 maja

KL III TŻ 25.05.20

Hallo Leute. Wie geht es euch nach dem Wochenende? Dziś kolejny temat Vor- und Nachteile des Berufs. Czyli wady i zalety zawodów. Przeczytajcie proszę tekst na str 29. (w podręczniku)

Ważniejsze zwroty z tekstów: Flugbegleiterin - stewardessa, Kinheitstraum - marzenie z dzieciństwa,  überglücklich - przeszczęsliwa, anstrengend - wyczerpująca, berühmte Personlichkeiten - znane osobistości, , die Verantwortung - odpowiedzialność, gefährlich- niebezpieczna, die Besprechung - konferencja.

Proszę uzupełnić ćwiczenia 12, a,b,c/29 (w książce ćwiczeń) na podstawie tekstów. Proszę wykonąć zadania do środy, 27. maja

 KL.III TŻ 02.06.20

Witajcie:-) Dziś opracujemy temat związany również z zawodami (Berufe). Das Thema ist Genitiv (dopełniacz). Dopełniacz odpowiada na pytania :Wessen? (Czyj/a/e?) Odpowiadając na pytanie Wessen Heft ist das? musimy odmienić rodzajniki:

der-des - (e)s, das - des -(e)s, die - der. W rzeczownikach r.meskiego i nijakiego dodajemy do rzeczownika końcówkę es, np.: des Freundes - przyjaciela, des Mannes - mężczyzny, des Kindes - dziecka.

W ten sposób odmieniamy również rodzajniki nieokreślone : ein - eines, eine - einer

Das Auto eines Mannes. Wessen Auto ist das? Das Buch eines Mädchens. Wessen Buch ist das?

Proszę obejrzeć filmik wyjaśniający Genitiv (dopełniacz rzeczownika).

Następnie proszę wykonać ćwiczenia na str 30. Termin wykonania- piątek, 5.czerwca

Kl. III TŻ 17.06.20

Hallo! Heute das Thema : Lebenslauf. Życiorys. Obejrzyjcie przykładowy życiorys Anny Schmidt i proszę odpowiedzcie w zeszycie na pytania :

1. Wie ist ihr Familienname?

2. Wann ist sie geboren?

3. Wie lange hat sie das Praktikum gemacht?

4. Was hat sie 2017 absolviert?

5. Wann hat sie Neue Mittelschule absolviert?

6. Welche Programme kennt sie?

7. Welche Fremdsprachen kennt sie?

8 Was sind ihre hobbys?

9. Hat sie einen Führerschein?

Proszę wykonać to zadanie do piątku 19.czerwca

 

 

 

KL. II TF 08.04

Witajcie, ostatnim naszym tematem był opis dnia, poznaliście czasowniki rozdzielnie złożone. Dziś zajmiemy się porządkami w domu, tym bardziej, że czas temu sprzyja :-). Na str 18 w podręczniku jest tekst "Hausarbeit und Träume". Przeczytajcie jakie obowiązki ma Klaus. Na podstawie tekstu proszę napisać w pierwszej osobie ,jakie wy macie obowiązki, np: Ich kümmere mich um die Kinder. Tych czynności jest w tekście wiele, proszę napisać 10 zdań i przesłać do mnie do 16.kwietnia.

Kl II TF 21.04.2020

Dziękuję za przesłane zadania. Kończymy dział Alltag, proszę o wykonanie ćwiczeń podsumowujacych w ksiażce ćwiczeń ćw. 29,30/21 do czwartku 23.04

Kl II TF 30.04

Witajcie dziękuję za przesłane zadania, za które otrzymaliście oceny. Zakończyliśmy dział dotyczący życia codziennego. Proszę abyście napisali e-mail do kolegi, koleżanki z Niemiec.

- podziękuj za ostatni e-mail i napisz, ze znalazłeś/aś pracę opiekuna/ki do dziecka i pracujesz i mieszkasz od miesiąca w rodzinie goszczącej w Niemczech, opisz krótko tę rodzinę

- opisz dzieci, którymi się zajmujesz (wiek, cechy charakteru, szkoła do jakiej uczęszczają, zajęcia popołudniowe)

- napisz jakie masz obowiązki w domu 

- wyraz nadzieję, że się wkrótce spotkacie , zaproś kolegę koleżankę do siebie

Długość e-maila powinna wynosić od 80 do 130 słów. Oceniania jest umiejętność przekazania informacji (4 punkty), spójność i logika wypowiedzi (2 punkty), bogactwo językowe (2 punkty) oraz poprawność językowa (2 punkty)

Termin wysłania pracy 04 .05

Kl II TF 8.05


Dziękuję tym, którzy odesłali prace. E-mail kończy dział 7. Dział 8 dotyczy Freundschaft- przyjazni. Tematem zajęć są teksty "Viele Personen - eine Clique na str 27 w podręczniku, w których opisani są przyjaciele. Proszę przeczytać teksty i wypisać z nich 20 czasowników wraz z rzeczownikami lub zaimkami osobowymi i przetłumaczyć. Następnie wykonać ćwiczenia 1,2,3/ 26. W podręczniku na str 28 jest ćwiczenie 2. Proszę odpowiedzieć na te pytania do tekstu (również w zeszycie ) i odesłać wszystkie ćwiczenia do piątku 15.maja.

KL II TF / II TOR 14.05

Witajcie, dziękuję tym, którzy wysłali zadania (macie czas jeszcze do jutra) . Dziś zajmiemy się tematem zaimków dzierżawczych (mein, dein, sein), które odmienimy także przez 4 przypadki. Zwróćcie uwagę na końcówki, podobne jak w rodzajnikach określonych. Proszę obejrzeć filmik dotyczący zaimków i uzupełnić ćwiczenie 6/27 w ćwiczeniach. Następnie proszę napisać 10 zdań z zaimkami dzierżawczymi w różnych przypadkach, np.: Ich gehe mit seinem Freund. (celownik - z jego). Proszę opracować temat do wtorku (19 maja)

Kl II TF/ kl II TOR 25.05.20

 Witajcie, Hallo Leute. Wie geht es euch nach dem Wochenende? Heute das Thema: Unsere Freunde. Clique. . Proszę przeczytać tekst "Freundschaft" na str 31.

Najważniejsze zwroty: Freundeskreis - koło przyjaciół, Bekannte - znajomi, nicht wichtig - nie ważne, lachen- śmiać się - , weinen - płakać, erzählen - opowiadać, Schwierigkeiten - trudności, miteiander- ze sobą, Geheimnisse teilen- dzielić się tajemnicami, viel Spass haben- dobrze się bawić, Pferde mit jemandem stehlen- kraśc z kimś konie (powiedzenie), unternehmen - coś organizowć, das Vertrauen - zaufanie, traurig - smutny, sich fühlen - czuć się.

Proszę ułożyć 10zdań z powyższymi zwrotami.

Następnie przetłumaczyć wybrane dwa teksty (str 31) do zeszytu. Proszę wykonać zadania do środy , 27 maja

KL II TF/ Kl. II TOR  02.06.20

Witajcie, dziś kontynuujemy das Thema "Freundschaft" Ich habe für euch einen Film darüber. Obejrzyjcie film "Dinge, die man mit Freunden in Sommerferien macht?". Proszę wypisać czynności, które wykonują przyjaciółki (8 zdań). W ćwiczeniach znajdują się zagadnienia na temat przyjazni. Proszę zapoznać się z przymiotnikami w ćw.1/38. (to niektóre z nich: ehrlich- szczery, zuverlüssig - niezawodny, reich- bogaty, mutig-odważny, traurig - smutny ,enscheiden-zdecydowany).

Następnie proszę opisać swojego przyjaciela. W opisie powinny być : imię, przezwisko, wiek, wygląd,cechy charakteru, hobby, jakiej muzyki słucha, jakie filmy lubi, jakie dyscypliny sportu uprawia, gdzie spędza najchętniej czas oraz jakie czynności wspólnie wykonujecie. Pomocne zwroty: Sein/ihr Vorname ist... sein/ihr Spitzname ist..- jego/jej przezwisko jest..,  Sie ist..-ona jest, sie ....gern -ona chętnie.., Er verbringt gern Zeit im/in der... -on spędza chętnie czas w..., zusammen-razem, miteinander -ze sobą, ihr/sein Hobby ist / sind... Proszę zróbcie zadania do poniedziałku 8.czerwca.

KL. II TOR /KL II TF 16.06.20

Hallo! Danke für eure Aufgaben. Heute das Thema: Modalverben: konnen (móc, umieć, potrafić), müssen(musieć), dürfen(mieć pozwolenie), sollen(mieć powinność), wollen(chcieć), mogen(lubić).

Czasowniki modalne odmieniają się inaczej niż poznane przez was regularne czasowniki. Nie otrzymują końcówki w 1. i 3. os. l.poj.! Trzeba zapamiętać: konnen -  ich kann er/sie/es kann oraz müssen - ich muss, er/sie/es muss, dürfen- ich darf, er/sie/es darf; sollen- ich soll, wollen- ich will ,mogen - ich mag. W l. poj. tracą przegłos. Obejrzyjcie filmik wyjaśniający taką odmianę. W zdaniu czasownik modalny występuje na drugim miejscu a drugi czasownik w bezokoliczniku występuje na końcu zdania : Ich kann sehr gut kochen. Potrafię bardzo dobrze gotować. Er muss sein Zimmer aufräumen. On musi posprzątać swój pokój.

Proszę wykonać ćwiczenie 4,5,6/41 w książce ćwiczeń. Po obejrzeniu filmiku proszę w zeszycie odmienić czasowniki modalne. Termin wykonania - czwartek, 18.czerwca

 

Kl. II TOR 08.04

Witajcie, ostatnim tematem były czasowniki rozdzielnie złożone i opis dnia. Dziś zajmiemy się porządkami domowymi. Przeczytajcie, jakie obowiązki ma Klaus, w tekście : Hausarbeit und Träume". Na podstawie tekstu proszę napisać w pierwszej osobie, jakie wy macie obowiązki, np Ich kümmere mich um die Kinder, 10 zdań , proszę do 16.kwietnia

Kl. II TOR 21.04.20

Dziękuję za przesłane zadania. Kończymy dział 7 Alltag., proszę o wykonanie ćwiczeń podsumowujących w książce ćwiczeń ćw 29,30/21 do czwartku 23.04

Kl II TOR 30.04

Witajcie, dziękuję za przesłane zadania, za które otrzymaliście oceny. Zakończyliśmy dział dotyczący życia codziennego. Proszę abyście napisali e-mail do koleżanki/kolegi z Niemiec. W e-mailu:

-podziękuj za ostatni e-mail i napisz, że znalazłeś/aś pracę opiekuna/opiekunki do dziecka (Aupair -Mädchen/Babysiter), pracujesz i mieszkasz od miesiąca w rodzinie goszczącej w Niemczech, opisz krótko tą rodzinę.

-opisz dzieci, którymi się zajmujesz (wiek, cechy charakteru, szkoła do jakiej uczęszczają, zajęcia popołudniowe)

-napisz jakie masz obowiązki w domu

-wyraz nadzieję, że się wkrótce spotkacie, zaproś kolegę/koleżankę do siebie.

Długość e-maila powinna wynosić od 80 do 130 słów. Oceniana jest umiejętność przekazania informacji (4 punkty), spójność i logika wypowiedzi (2 punkty), bogactwo językowe (2 punkty) oraz poprawność językowa (2 punkty). Termin wysłania prac do 04.05.

KL. II TOR 08.05

Dziękuję tym, którzy odesłali prace. E-mail kończy dział7. Dział 8 dotyczy Freundschaft - przyjazni. Tematem zajęć są teksty "Viele Personen- eine Clique" na str 27 w podręczniku, w których opisani są przyjaciele. Proszę przeczytać teksty i wypisać z nich 20 czasowników wraz z rzeczownikami lub zaimkami osobowymi i przetłumaczyć. Następnie wykonać ćwiczenia 1,2,3 /26. W podręczniku na str 28 jest ćwiczenie 2. Proszę odpowiedzieć na pytania do tekstu (również w zeszycie) i odesłać wszystkie ćwiczenia do piątku 15.maja.

Kl I TK/ ITFa / I TI 07.04

Dziękuję za przesłane zadania i opis dnia. Nadal ćwiczymy czasowniki związane z tematem dnia powszedniego. Proszę  o wykonanie ćwiczenia 5/73 czyli odpowiedzieć na pytania. Następnie przeczytać tekst ćw 9/73 i napisać 8 pytań do tekstu, do czwartku, 9.kwietnia

Kl I TFa/ TK/ TI 20.04.20

Dziękuję za przesłane zadania, za które otrzymaliście oceny. Dziś naszym tematem jest jedzonko i posiłki :"Mahlzeit". Zapoznajcie się z przesłaną odmianą czasownika "essen" wraz z zaimkiem nieosobowym "man", wyrażeniem "es gibt", oraz formą ściągniętą "zum". Następnie przeczytajcie nazwy produktów spożywczych na str 74 i wykonajcie proszę ćwiczenia 2/74, 5,6,7/74. 7 zadanie zróbcie w zeszycie.Proszę do środy 22.04.20

Kl I TFa / ITK/ I TI 29.04

Dziękuję za przesłane zadania, za które otrzymaliście oceny. Zajmujemy się tematem zwyczajów żywieniowych Niemców. Proszę obejrzeć filmik dotyczący bufetu śniadaniowego w hotelu , następnie wypiszcie 25 produktów żywnościowych i przetłumaczcie je. Obejrzyjcie do końca i napiszcie na co wybiera na śniadanie się dziewczyna a co je chłopak. Proszę do poniedziałku (4 .05) odesłać zadanie.

Kl. I TFa/I TI/ I TK 8.05

 Witajcie, dziękuję za przesłane prace, za które otrzymaliście oceny. Dzisiejszym tematem są: forma möchte (chciałabym) oraz czasownik "nehmen" (brać). Was gibt es heute zum Mittagessen?" Wykorzystamy je wybierając dania w restauracji, składając zamówienia w innych lokalach. Zapoznajcie się z odmianą tych czasowników, którą są wyjaśnione w przesłanych filmach.  Następnie proszę wykonać ćwiczenia 1,2,6,7/str77 (w ćwiczeniach) oraz 1a,1c, 2/82 (w ćwiczeniach). W cwiczeniu 2 jest powtórka czasownika "es gibt(jest, są), po którym jest biernik (Akkusativ), czyli odmieniamy rzeczownik r.męskiego ein-einen, der - den.

W ćwiczeniach pojawią się słowa "ja, doch"(alez tak). Stosowane często w dialogach, sprzeczkach. Obejrzyjcie film ,który wyjaśnia zastosowanie tych słów.

Kl. I TFa/ I TI/ I TK 14.05.20

Witajcie , dziękuje tym, którzy przesłali zadania (macie czas do jutra). Dziś kolejny temat działu dotyczącego jedzenia (Essen). Die Essgewohnheiten. (zwyczaje żywieniowe). Obejrzyjcie film o zakupach "auf dem Markt". Następnie proszę uzupełnić luki w zdaniach. Kolejnym zadaniem jest tekst na str.92 w podręczniku Mahlzeit. Proszę go przeczytać. Są tam wypowiedzi o zwyczajach żywieniowych in Deutschland. Co jada się (man isst) zum Frühstück, zum Mittagessen). Nowe słowa:Die Deutschen - Niemcy, ein Gericht - potrawa, normalerweise - zwykle. Proszę wykonać zad 1/92 na podstawie tekstu i przetłumaczyć tekst w zeszycie. Proszę opracować materiał do wtorku 19.maja.

KL ITFa / ITK/ ITI  25.05.20

Witajcie . Hallo Leute! :-) Habt ihr ein schones Wochenende gehabt? Heute das Thema: Steffi hat Fieber. (Steffi ma gorączkę). Najważniejsze zwroty : Wie geht es dir?/Ihnen? - Co u ciebie/pana słychać ? Jak ci się powodzi? Was ist denn los mit dir? Co się z tobą dzieje? sich fühlen - czuć się, Ich habe Kopfschmerzen - mam ból głowy, Ich habe einen Termin beim Zahnarzt - Jestem umówiony u dentysty. Ich gehe zum Arzt - Idę do lekarza. Du siehst... aus - ty wygladasz.

Proszę przeczytać tekst na str 96 (w podręczniku). Następnie odpowiedzieć na pytania w ćw.1/96. 

W pytaniu: Wie geht es dir? znajduje się zaimek osobowy w celowniku (dir - ciebie,tobie). Zaimki w celowniku są na str 97. 

mir -mi , dir-tobie, ihm - jemu. ihr - jej ihnen - im, Ihnen - panu/pani. np: Wie geht es ihm? Jak mu się wiedzie? Ihm geht es gut. (Jemu wiedzie się dobrze). Wie geht es ihr? Ihr geht es leider nicht so gut? (Jej wiedzie się niestety nie za dobrze)

Proszę wykonać ćwiczenia: 1, 3 ,4, 5/79 (w ćwiczeniach). Obejrzyjcie film i wypiszcie z niego do zeszytu 10 różnych zwrotów. Proszę sporządzić notatkę w zeszycie i ćwiczenia do środy 27.maja

KL I TFa/ I TK/ I TI 01.06.20

Witajcie. Dziś kolejne zagadnienie do zapamiętania. Dziękuję za wysłane zadanka. Das Thema heute ist Beim Arzt. Chciałabym powtórzyć czasownik "wehtun"(boleć). Pojawił się w zadaniu 3/78. Jest to czasownik rozdzielnie złożony . Przedrostek "weh" idzie na koniec zdania a czasownik "tun" odmieniamy. Die Zähne (l.mn)(zęby) tun mir weh. Der Zahn (ząb) tut mir weh. Oczywśicie można go zastąpić zdaniem Ich habe Kopf- lub Zahnschmerzen. Mam ból głowy, zęba. 

Jeszcze kilka zdań z czasownikami:

Der Zahn tut dem Mann weh. Das Ohr tut dem Kind weh. Der Kopf tut der Frau weh. W tych zdaniach przy czasowniku "wehtun" pojawił się Dativ(celownik). Rodzajniki odmieniamy :der-dem, die -der, die - den (l.mn)

Proszę zróbcie ćwiczenie 6/79 (w ćwiczeniach). Następnie proszę obejrzeć film "Beim Arzt",gdzie przedstawione są wszystkie dolegliwości i wypisać wybrane 10 zdań do zeszytu oraz przetłumaczyć je.

KL. I TF/ I TK/ I TI 16.06.2020

Hallo! Danke für eure Aufgaben. Heute das Thema : "Czasowniki o odmianie nieregularnej". Dziś poćwiczymy odmianę czasowników nieregularnych, które zamieniają samogłoskę a-ä, e-ie, e-i. Dzieje się to w 2. i 3. os. l. poj oraz w 2.os.l.mn.

Do tych czasowników zaliczamy m.in.:grupa I: waschen (myć), schlafen(spać),fahren)jechać) (a-ä);grupa II: treffen(spotykac), essen, sprechen(mówić), nehmen(brać), geben (e-i);grupa III: lesen(czytać), sehen(widzieć),fernsehen(oglądać tel.)-e-ie.

Proszę obejrzeć filmik wyjaśniający taką odmianę. Po obejrzeniu proszę dopisać po kilka czasowników do każdej z grup odmiany. Następnie odmienić po dwa czasowniki z każdej grupy (6 czasowników) oraz zrobić ćwiczenie 1b/82 w książce ćwiczeń. Termin wykonania zadań czwartek 18.czerwca

   
© ALLROUNDER