Kazimierczyk Jolanta

Szczegóły

Jak możesz poradzić sobie z lękiem w czasie pandemii koronawirusa?

To, że się boimy jest naturalne. Pandemia COVID-19 sprawia, że poziom stresu, w jakim żyjemy, gwałtownie wzrasta. Warto jednak pamiętać, że niektórym zachowaniami i sposobem myślenia, możemy niepotrzebnie nakręcać swój stres.

  • Podejdź zadaniowo do problemu. To da Ci poczucie kontroli.
  • Myśl tylko o tym, na co masz wpływ.
  • Nie zamartwiaj się tym, co jeszcze się nie wydarzyło.
  • Unikaj oglądania, czytania i słuchania wiadomości, które sprawiają, że czujemy stres albo niepokój.
  • Jak czujesz potrzebę to odświeżaj strony z informacjami, nie częściej niż dwa razy dziennie.
  • Sprawdzaj tylko rzetelne źródła, nie poszukuj emocjonalnych informacji. Docieraj do faktów, a nie plotek.
  • Nie angażuj się w rozmowy nakręcające niepokój.
  • Chroń siebie, wspieraj innych. Wzajemne pomoc w trudnych czasach jest nieoceniona.
  • Poszukuj pozytywnych statystyk informacji.
  • Oddychaj powoli i spokojnie (1….2….3….4…wdech…1….2….3….4…wydech).
  • Zwracaj uwagę, w którą stronę płyną Twoje myśli, bo one wpływają na to jak się czujesz.
  • Wykorzystaj czas spędzony w domu(naucz się czegoś nowego, czytaj książki, oglądaj komedie)
  • Głupawka i śmiech to nic złego! Rozładowują niepotrzebne napięcie.
  • Rozmawiaj z bliskimi na różne tematy, dzwoń do znajomych.

Chroń siebie, czuwaj nad swoim bezpieczeństwem! Do zobaczenia w szkole!


 Jak skutecznie mobilizować się do nauki w domu?

1. PLANUJ Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować. Opracuj schemat działania- pobudka, śniadanie np. o godz. 8, od 9 do 10 nauka (wykonywanie zadań) np. z j. polskiego, od 10 do 11 z matematyki, 11- 12 przerwa – odpoczynek, drugie śniadanie itd.

2. ZAPISUJ Skorzystaj z planu dnia / tygodnia. Wypisz przedmioty, których będziesz się uczyć danego dnia oraz czas, jaki na to przeznaczasz. Możesz korzystać ze swojego planu lekcji.

3. PRZYGOTUJ SIĘ Zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które Cię rozpraszają i przewietrz pokój.

4. WYŁĄCZ komórkę i telewizor.

5. RÓB PRZERWY Gdy poczujesz zmęczenie lub dekoncentrację, zrób krótką przerwę, wstań, pogimnastykuj się, otwórz okno, zaczerpnij świeżego powietrza. Unikaj korzystania z telefonu w trakcie przerwy – to wciąga i ciężko będzie Ci wrócić do nauki.

6. ZDROWO SIĘ ODŻYWIAJ Pij dużo wody (mózg to lubi), jedz regularnie i często. Pamiętaj o zdrowych przekąskach (warzywa, owoce). Unikaj słodyczy i słodkich napojów i energetyków.

7. ZACHECAJ swoje koleżanki i kolegów do nauki i dziel się z innymi swoją wiedzą i umiejętnościami

8. POMAGAJ swoim koleżankom i kolegom w rozwiązywaniu trudnych zadań lub sam poproś pomoc.

9. PRZEGLĄDAJ podstrony nauczycieli (nauczanie on-line), kontaktuj się z nimi

10. NIE PANIKUJ Sytuacja jest wyjątkowa, trudna i niecodzienna, ale postaraj się zachować spokój. Jesteś w domu właśnie po to, abyś mógł czuć się bezpiecznie.

Wbrew pozorom bardzo wiele zależy od Ciebie:

  • nie oglądaj programów informacyjnych zbyt często – postaraj się selekcjonować informacje,
  • zostań w domu i ogranicz bezpośrednie kontakty z innymi osobami,
  • swoją troskę i zainteresowanie możesz okazać dzwoniąc lub pisząc do kolegów i dziadków,
  • dbaj o siebie, często myj ręce, wietrz swój pokój,
  • zrób coś, co Cię relaksuje np. namaluj coś ciekawego.  

PAMIĘTAJ! Nie jesteś sam(a)!

Drodzy uczniowie w związku z bardzo trudną  sytuacją i zagrożeniem w jakim wszyscy się znaleźliśmy, zwracam się z prośbą o odpowiedzialną postawę i zaangażowanie w trudnym przedsięwzięciu jakim jest kształcenie on-line. Przesyłam Wam kilka propozycji filmów motywujących, które mogą być wsparciem w pokonywaniu trudności w uczeniu się.

Od jutra w określonych godzinach rozpoczynam dyżury telefoniczne i będę do Waszej dyspozycji jeżeli pojawią się jakieś problemy, postaram się je w miarę możliwości na bieżąco rozwiązywać. 

Jolanta Kazimierczyk  Tel. 503810634

Dyżur telefoniczny w godzinach                 Wtorek    11.00 – 13.00               Czwartek 11.00 – 13.00

Pozdrawiam, życzę zdrowia i wytrwałości  Jolanta Kazimierczyk


Jak się uczyć

Jak się nauczyć szybko, skutecznie i jednocześnie DWÓCH tematów - finanse i język angielski

DROGA DO MATURY - jak rozplanować naukę Andrzej Tucholski

Co TRZEBA WIEDZIEĆ przed maturami - super ważna rzecz  Andrzej Tucholski

Jak się SZYBKO uczyć DUŻYCH partii materiału? Matura i sesja // UQ4

Jak robić NOTATKI Z KSIĄŻEK Andrzej Tucholski

Wiem, mi też się nie chce - czyli lenistwo, prokrastynacja i marnowanie czasu


 

Poradnik dla ucznia

10 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu:

1. Korzystaj z oprogramowania antywirusowego,

2. Otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób,

3. Ostrożnie pobieraj pliki z sieci,

4. Unikaj klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail,

5. Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłaj swoich zdjęć,

6. Chroń swoje konta na serwisach społecznościowych,

7. Stosuj trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr,

8. Czytaj regulaminy,

9. Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL,

10. Pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie musi być tym, za kogo się podaje.

  


 

 

Poradnik dla rodziców

Drodzy rodzice bezpieczeństwo Waszych dzieci a naszych uczniów jest najważniejsze, dlatego udostępniam  Państwu Poradnik dotyczący bezpiecznego korzystania przez młodzież z Internetu i zachęcam do zapoznania się z jego treścią.

Pozdrawiam, życzę zdrowia i wytrwałości  Jolanta Kazimierczyk 

Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży on-line    Kompendium dla rodziców i profesjonalistów 2019

FILTR KONTROLI RODZICIELSKIEJ

Pamiętaj!

• Pamiętaj, że filtr kontroli rodzicielskiej pomaga ograniczyć kontakt dziecka z potencjalnie niebezpiecznymi dla niego stronami internetowymi, zawierającymi szkodliwe treści. Zwróć uwagę na to, że dzieci i młodzież rzadziej łączą się z Internetem, korzystając z komputera stacjonarnego, a coraz częściej wykorzystują do tego celu urządzenia mobilne (np. smartfon, tablet, konsolę do gry).

 • Pamiętaj, że żadne narzędzie nie zapewnia gwarancji ochrony dziecka przed zetknięciem się z ryzykownymi i szkodliwymi treściami. Dlatego tak ważne są umiejętność mądrej reakcji ze strony osoby dorosłej oraz udzielenie wsparcia. Zachęcaj dzieci do dzielenia się z tobą wszelkimi niepokojącymi sytuacjami, jakie je spotkały w sieci czy których były świadkami.

 • Uczul dziecko na zagrożenia związane z korzystaniem z publicznych/ otwartych sieci Wi-Fi (hot spotów). Mogą one w nieograniczony sposób umożliwiać dostęp do szkodliwych treści i narażać najmłodszych użytkowników sieci na wiele zagrożeń (np. na utratę danych i/lub nawiązanie niebezpiecznych kontaktów).

• Staraj się towarzyszyć dzieciom w odkrywaniu bogactwa Internetu i rozmawiaj z nimi o ich zainteresowaniach. Jeśli dzieci będą wiedzieć, że rodzice interesują się ich aktywnością on-line, wówczas chętniej w trudnej sytuacji zwrócą się do dorosłych o pomoc.

• Ucz dziecko krytycznego podejścia do informacji. Dyskutuj o treściach, które są prezentowane on-line, podkreślając, że nie każda wiadomość przeczytana w sieci jest prawdziwa. Internet jest kopalnią wiedzy, a niestety często też przestrzenią niesprawdzonych i potencjalnie szkodliwych doniesień i porad, w której każdy może przedstawić się jako ekspert oferujący najlepsze rozwiązanie problemu. Porozmawiaj z dzieckiem o sposobach weryfikacji wiedzy pozyskiwanej on-line

.• Wspieraj dzieci, pomagając im uodpornić się na obraz świata rozpowszechniany w internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych. Wyjaśnij, że bardzo często promuje się wyidealizowany świat i nierealne do osiągnięcia kanony piękna. Pomóż dzieciom i młodzieży stworzyć ich pozytywny wizerunek on-line. Nie zaniedbuj rozmów o tym, co warto, a czego nie warto ujawniać w sieci.

 • Porozmawiaj z dzieckiem/nastolatkiem o tym, że Internet może stać się idealną przestrzenią dla osób głoszących radykalne, niekiedy szokujące, poglądy czy tych, którzy prezentują rażące zachowania w celu zdobycia jak największej popularności. Zwróć uwagę, że internauci (np. youtuberzy, blogerzy) wykorzystują swoją widownię w celu zwiększenia oglądalności lub finansowania dalszej aktywności w sieci.

 • Pamiętaj, że zawsze możesz anonimowo zgłosić na stronie www.dyzurnet.pl treści, które są twoim zdaniem nielegalne bądź szkodliwe.


 

UWODZENIE DZIECI I MŁODZIEŻY W INTERNECIE

Pamiętaj!

• Porozmawiaj z dzieckiem o problemie uwodzenia w sieci. Wytłumacz, że nawiązywanie kontaktów przez Internet może być niebezpieczne, bo trudno zweryfikować, czy osoba, z którą się rozmawia, jest tym, za kogo się podaje.

• Porozmawiaj z dzieckiem o jego znajomych z Internetu. Jeśli w gronie swoich znajomych ma osoby, których nie zna z życia realnego, warto, aby je usunęło lub ograniczyło dostęp do publikowanych przez siebie materiałów.

• Zaoferuj dziecku wsparcie i powiedz, żeby zawsze informowało Cię, jeśli jakaś obca osoba będzie poruszała tematy związane z seksualnością lub inne, które je zaniepokoją.

 • Poinformuj dziecko o możliwości zgłoszenia takiej sytuacji policji.

 • Bądź uważna (-y), nietypowe zmiany w zachowaniu dziecka mogą niekiedy świadczyć o tym, że jest w niebezpiecznej relacji. • W razie wątpliwości szukaj wsparcia specjalistów – skontaktuj się z telefonem dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dziecka 800 100 100

 

ZAGROŻENIA  DLA PRYWATNOŚCI W INTERNECIE

Pamiętaj!

 • Jeśli zamieszczasz w sieci zdjęcia dziecka lub filmy z jego udziałem, zastanów się, czy żadna z tych treści nie będzie dla niego w przyszłości obciążeniem i nie przyniesie mu wstydu.

• Uświadamiaj dziecko na temat jego prawa do ochrony prywatności, a także obowiązku poszanowania prywatności innych osób.

 • Pamiętaj o ograniczeniu wiekowym związanym z uczestnictwem najmłodszych internautów w mediach społecznościowych.

• Kiedy dziecko zakłada swój pierwszy profil w sieci, pomóż mu mądrze skorzystać z udostępnianych przez serwis ustawień prywatności.

• Wizerunek w sieci to bardzo ważna rzecz – naucz dziecko systematycznego sprawdzania informacji na jego temat – tego, co samo publikuje, oraz treści, które mogą publikować inni internauci.

 • Uczul dziecko, że emocje to zły doradca i że każdy wpis o nas świadczy – niech publikuje rozważnie. • Internetowa twórczość to duże wyzwanie – zanim dziecko założy bloga czy kanał tematyczny w sieci, omów z nim wszystkie potencjalne zagrożenia oraz sprawdź, czy jest gotowe na publiczną aktywność.

• Pamiętaj, że europejskie rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) umożliwiło zgłaszanie do administratorów żądań usuwania dotyczących nas danych (prawo do bycia zapomnianym)

ZAGROŻENIA INFORMACYJNE

Pamiętaj!

 • Podstawą przeciwdziałania większości zagrożeniom informacyjnym jest nauczanie młodzieży krytycznego podchodzenia do informacji, nie tylko tych znalezionych w internecie.

 • Korzystaj z wartościowych scenariuszy zajęć lub innych materiałów na temat umiejętności krytycznego myślenia i weryfikacji danych (SciFun, 2016).

 • Naucz dziecko korzystać z narzędzi służących do weryfikacji informacji znalezionych w internecie, np. zdjęć (odwrotne wyszukiwanie przez Images.google.com lub Tineye.com).

 • Zwróć dziecku uwagę, że korzystając w swoim opracowaniu z gotowych materiałów, powinno powołać się na źródło, natomiast podczas stosowania cytatu należy podać źródło, autora oraz stronę, z której tekst został zaczerpnięty, jak również odpowiednio wyróżnić go w pracy.

• Uświadom dziecku, że plagiatem jest nie tylko kopiowanie z książek czy publikacji, lecz także korzystanie z prac znajdujących się w internecie.

• Zwróć uwagę, na jakie strony zagląda dziecko, odrabiając prace domowe, oraz w jaki sposób je wykorzystuje. W uzasadnionych przypadkach wyjaśnij, że dane zachowanie nosi znamiona plagiatu, opowiedz, na czym on polega i jakie mogą być jego konsekwencje.

ZAGROŻENIA TECHNOLOGICZNE

Pamiętaj!

 • Zainstaluj program chroniący przed różnymi typami niechcianego oprogramowania (nie tylko wirusami) i ustaw jego regularne aktualizacje.

 • Aktualizuj system i aplikacje – zwłaszcza przeglądarki internetowe.

 • Nie otwieraj odruchowo łączy przesyłanych pocztą lub komunikatorami – najpierw sprawdź, kto i po co ci je wysyła, czy nie pochodzą od bota, czy ich adres prowadzi do godnej zaufania strony oraz czy plik nie zawiera niebezpiecznych niespodzianek

. • Nie instaluj żadnych aplikacji, rozszerzeń ani kodeków proponowanych przez strony lub usługi, do których nie masz pełnego zaufania.

• Nigdy nie wprowadzaj żadnych danych (np. e-maila, loginu, hasła, PINu czy kodu z tokena), jeśli strona nie potwierdza swojej autentyczności ważnym certyfikatem (adres strony zaczyna się od https i widać obok niego zamkniętą, zieloną kłódkę).

 • Unikaj logowania się do swoich usług i podawania jakichkolwiek prywatnych danych w publicznych sieciach Wi-Fi, jeśli nie masz włączonej usługi VPN (Virtual Private Network).

 • Na stronie banku, zaraz po zalogowaniu, nie powinna pojawić się prośba o dodatkowe podanie kodu. Kod uwierzytelnia zlecenie konkretnej czynności jak przelew lub zmiana danych. W razie wątpliwości skontaktuj się z infolinią swojego banku.

• Upewnij się, że smartfon, tablet i komputer są zabezpieczone trudnym do odgadnięcia hasłem lub kombinacją gestów, nie zostawiaj odblokowanego urządzenia bez nadzoru.

 • Wyłącz pokazywanie podglądu wiadomości na zablokowanym ekranie lub wycisz powiadomienia od numeru swojego banku – tak aby osoby postronne nie mogły zobaczyć kodu autoryzującego operacje bankowe z wiadomości przychodzącej.

   
© ALLROUNDER