Bieleń Aleksandra

Szczegóły

Witam wszystkich i pozdrawiam. Pamiętajcie zostańcie w domach,dbajcie o siebie i najbliższych, mając jednak na uwadze nas wszystkich.

Kilka informacji (24.03)

wychowanie fizyczne:

CHŁOPCY-ITI, TF, IITi-spróbujcie odstąpić od komputerów i telefonów, codziennie i chociaż na chwilę( będzie to MEGA ciężkie dla II Ti). Zachęcam Was do ćwiczeń wzmacniających, które możecie sami wykonać w domu.

 Powodzenia!!!!

DZIEWCZYNY III TAK, IV TOT- (trzymam kciuki za leniuchy z czwartej). Wysyłam wam grafikę Powitanie Słońca A z joggi. Przypomnijcie sobie jak było na lekcjach.Próbujcie wykonać to nie mniej niż dwa razy przynajmniej co drugi dzień(wykonanie rano daje dużo energii - wiem co mówię sama to robię )

 

Dziewczyny I TK,TH, II TF
 Dla Was zestawy na brzuch i grzbiet. Sugeruję wybrać po dwa ćwiczenia na każdą partię mięśniową i wykonać je w trzech setach nie mniej niż po dwa razy. Pamiętacie jak to było na lekcjach?! Powodzenia.

 

 jeszcze jedno do wszystkich.trening musi poprzedzić 8 min.rozgrzewka,a po treningu ćwiczenia rozciągające. Dacie radę. Powodzenia.

 

Do uczniów,których uczę EDB :

ITF- umawialiśmy się ,że wykonacie pracę: Zagrożenia czasów pokoju. Zróbcie to i prześlijcie.

I TK, I TOR-przesyła mii przypomnianą technikę wykonania oddechu po zatrzymaniu krążenia, prosty opis czynności od myślników

I Ti, I TH, TAŻ- przypomina sobie technikę masażu serca i wysyła mi prosty opis od myślników

WSZYSTKIE PRACE PODPISAĆ i PRZiESŁAĆ! na adres mailowy ; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Poniedziałek 30.03.2020 r.

Witam moi Drodzy,zaczyna się kolejny tydzień izolacji. Mam nadzieję ,że jesteście w dobrej formie nad którą pracujecie. Jeszcze raz zachęcam Was nad jej poprawianiem i wzmacnianiem. To pomoże nam w tych trudnych dniach. Życzę zdrowia, pogody ducha i liczę na Waszą odpowiedzialność. Zostańcie w domach i ĆWICZCIE !!!

CHŁOPCY! Dla Was zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha

liink 

 DZIEWCZYNY- dla Was Moje Drogie proponuję włączyć do treningu parę prostych ćwiczeń cardio. Znacie je z lekcji:

-pajacyk

-bieg boksera

-,,szybkie nóżki"

-burpeesy

Te ćwiczenia podniosą Wasza wytrzymałość i zbudują kondycję.

Chciałbym także, żebyście zapoznały się z ćwiczeniami na klatkę piersiową i kształtne ramionka.

 link

Na grafice macie lalunię z hantlami. Jeżeli masz takie w domu, wykorzystaj je. Jeżeli nie, to można je wykonać bez albo użyć małe butelki z wodą.

POWODZENIA. DO BOJU!!!

 

EDB

Dziękuję, za przesłane zadania i za pozdrowienia. Na resztę spóźnialskich ciągle czekam. Klasy ITF ,ITOR, ITK budzimy się i bierzemy do roboty!!!

ITF notka do zeszytu. TEMAT- Utrata przytomności- pierwsza pomoc


1. Bezpieczeństwo ratownika - to jeszcze do poprzedniej lekcji

-pamiętaj o kamizelce odblaskowej, ustaw trójkąt

-używaj rękawic jednorazowych i maseczki do podawania oddechu

-uważaj na urządzenia elektryczne ,gazowe, nie wchodź do płonących ,zadymionych pomieszczeń lub grożących zawaleniu

- nie wchodź na lód, nie wchodź do wody jak  nie masz odpowiednich umiejętności

2. Utrata przytomności- to przerwanie prawidłowej pracy mózgu. Jest stanem bezpośredniego zagrożenia życia.

a) do kilku minut (omdlenie, epilepsja)

b) kilka godzin (urazy mózgowo-czaszkowe)

c)wiele dni, lat (śpiączka)

3. OMDLENIE- krótkotrwałe niedotlenienie mózgu (ból, wyczerpanie, głód,stres,dojrzewanie)

powyżej 3min.- stan niebezpieczny, dzwoń na 112

a) pierwsza pomoc

- pozycja na plecach, unieś nogi w górę

-udrożnij drogi oddechowe

-rozluźnij ubranie

-dostęp do świeżego powietrza

-zimny okład na czoło i kark

4.EPILEPSJA- przewlekłe zaburzenie pracy mózgu o różnym podłożu ( choroby neurologiczne,używki,gorączka)

objawia się atakami drgawek.

a) pierwsza pomoc

-pozycja na plecach

-udrożnij drogi oddechowe

-zapewnij ochronę głowy

-usuń niebezpieczne przedmioty

-nie trzymaj chorego

-opieka nad poszkodowanym

b)dzwonimy po pogotowie gdy:

-chory jest sam

-ataki powracają

-ma trudności z oddychaniem

-atak trwa dłużej niż 5 min.

-doznał urazu podczas upadku

-nie odzyskuje świadomości

5. Czytacie temat w podręczniku i wypisujecie przyczyny utraty przytomności, szczegółowo

6. Przypomnijcie sobie wiadomości z poprzedniego działu o obronie cywilnej i KRSG . W przyszłym tygodniu dostaniecie pytania.

 

KLASY: ITK, ITOR

TEMAT: Złamania i rany

1.Czytamy temat i sporządzamy notatkę o złamaniach

a) pierwsza pomoc przy urazach kręgosłupa

b) pierwsza pomoc przy urazach kostno- stawowych

c) wyjaśnij regułę Potta

2.Rany i krwotoki :

A) Rana to przerwanie powłok skórnych , błony śluzowej lub głębiej położonych tkanek np.mięśni. Towarzyszy temu ból i  wypływ krwi

B) Rodzaje ran :

-cięta ,kłuta, szarpana, tłuczona, amputacja itp.

C) Pierwsza pomoc :

- użyj rękawic jednorazowych

-jeżeli w ranie tkwi przedmiot, nie ruszaj go

-odkryj ranę 

-nałóż sterylny opatrunek, uciśnij i zabandażuj

-jeżeli opatrunek przecieka , dołóż kolejne  warstwy

-w razie potrzeby dzwoń pod 112

D) Krwotok z nosa 

-posadź poszkodowanego, głowę skieruj mu lekko w dół

-poszkodowany może uciskać skrzydełka nosa i oddychać ustami

-zastosuj zimny kompres na czoło i kark

wezwij pomoc gdy: krwawienia nie można zatamować, jeżeli chory ma wysokie ciśnienie, jeżeli ma problemy z krzepliwością.

E) Krwawienie wewnętrzne - jeżeli mamy takie podejrzenie po silnym urazie (wypadek, upadek z wysokości, pobicie ) dzwoń ana 112

 Krwawienie z narządów wewnętrznych jest zagrożeniem życia.

 

KLASA ITI,ITH,ITAŻ - do zeszytu

TEMAT: Pierwsza pomoc - ciało obce w drogach oddechowych (zadlawienia)

1. W przypadku zadławienia może dojść do:

-utrat przytomności

-zatrzymania oddechu i krążenia

-przypadkowej śmierci

2. Przyczyny:

- zadławienie  jedzeniem, piciem, gumą do żucia

- zadławienie się dużą ilością alkoholu, któremu towarzyszy zatrucie organizmu

-zadławienie przedmiotami np.klockiem, protezą zębową itp.

-samookaleczanie itp.

3. Wypisz z podręcznika objawy.

4. Sposoby usunięcia ciała obcego z dróg oddechowych :

A) 5 uderzeń w okolicę międzyłopatkową z pochyleniem poszkodowanego w dół - zdjęcie w podręczniku

B) 5 uciśnięć nadbrzusza :

-ustaw sie za poszkodowanym

- chwyć poszkodowanego obiema rękoma powyżej pępka. Jedną dłoń zaciśnij w pięść, drugą ją obejmij

- dynamicznie uciśnij do brzucha , ku górze ( kobiet w ciąży nie uciskamy) - zdjęcie w podręczniku

Jeszcze raz to przeanalizujcie , można przećwiczyć z jakimś domownikiem sam chwyt !!!!

5) Małe dziecko :

a)- ułóż dziecko na udzie, brzuszkiem do uda

- jedna ręką przytrzymaj głowę za brodę lub czoło

- druga ręką wykonaj lekkie uderzenia w plecy ( najszerszą częścią dłoni)

b) - ułóż dziecko na pleckach, na swoim przedramieniu ,oprzyj się o udo

- głowę skieruj w dół i lekko ją podtrzymaj

- wykonaj dwoma palcami uciśnięcia klatki piersiowej

6) Jeżeli nie udadzą się te zabiegi czy u dziecka , czy u dorosłego, dzwoń po pogotowie i rozpocznij RKO

 

EDB (6.04)

Dzień dobry. Witam Was w kolejnym dniu kwarantanny. Zapoznajemy się z nowym tematem z EDB. Mam nadzieję, że u Was wszystko w porządku i trzymacie się dzielnie. Zostajemy w domu!!!

KLASA ITK,ITR

TEMAT: Pierwsza pomoc przy oparzeniach.

1. Oparzenie to dynamiczny,ciągły uraz z miejscowym lub ogólnym odczynem, spowodowany zadziałaniem wysokiej temperatury, prądu,promieni słonecznych lub substancji chemicznych.

2. Rodzaje oparzeń :

-termiczne - wrzątek, para, tłuszcz, inna gorąca substancja, ciało stałe, ogień

-chemiczne-poparzenia kwasami, zasadami lub innymi substancjami chemicznymi

-elektryczne-zetknięcie się z prądem lub porażenie piorunem

-radiacyjne-promieniowanie radioaktywne (RTG) lub słoneczne (UV)

3. Wyróżniamy cztery stopnie oparzeń. Tabelka str.165 : skala oparzeń. Proszę ją przeanalizować.

4. Rozległość oparzeń określa się za pomocą :

A) reguły dziewiątek (według Wallace^a)

-głowa , kończyna górna to 9%

-tułów przód/ tył i kończyna dolna to 18%  popatrz grafika str.166

B) reguły dłoni poszkodowanego- powierzchnia dłoni to 1% z całego ciała

5. pierwsza pomoc- oparzenia termiczne :

-zdjąć wszelkie ozdoby i odsłonić poparzone miejsce

-schładzać strumieniem zimnej wody, ponad 15 min., strumień skierowany w dół

- na schłodzoną ranę sterylny opatrunek np. hydrożelowy

-gasząc palące się ubranie, przewrócić poszkodowanego na plecy i przykryć szczelnie np. kocem

-przy rozległych oparzeniach wezwać pomoc ( 15% dorosły, 5% dziecko i osoba starsza- stan zagrożenia życia)

-nie stosować płynów odkażających, maści, posypek itp.

6. Pierwsza pomoc- oparzenia chemiczne:

-zdjąć natychmiast odzież oblaną chemikaliami

-obficie spłukać oparzone miejsce i założyć sterylny opatrunek

-oparzenie spowodowane np. niegaszonym wapnem, nie polewaj wodą. Usuń na sucho substancję.

7. Oparzenia dróg oddechowych- wezwij pogotowie ratunkowe

8. Oparzenia oczu- przepłucz gałki oczne pod bieżącą wodą, wezwij pomoc

9. Porażenie prądem- odłącz źródło prądu, wezwij karetkę, bezpośrednie zagrożenie życia.

10. Udar słoneczny:

- przenieś poszkodowanego w chłodne miejsce

-podaj wodę do picia

-zimny okład 

-zastosuj preparaty na oparzenia słoneczne.

 

KLASY ITH,ITI,ITAŻ

TEMAT: Pierwsza pomoc przy krwotokach i ranach

1. Krwotok- dynamiczny wypływ krwi poza naczynie krwionośne po jego przerwaniu

2. Krwawienie- łagodny wypływ krwi po uszkodzeniu naczynia krwionośnego

3. Rodzaje :

A) zewnętrzny- wypływ krwi na zewnątrz

B)wewnętrzny- wypływ krwi do jamy ciała, organów wewnętrznych- bezpośrednie zagrożenie życia

4. Rodzaje ran:

- cięta, kłuta, szarpana, tłuczona, amputacja urazowa itp.

5. Pierwsza pomoc (k. górna, dolna)

-oceń sytuację, bezpieczeństwo i stan poszkodowanego

- załóż (rękawiczki) opatrunek jałowy i uciśnij, zabandażuj

- jeśli krew przecieka, to kolejne warstwy opatrunku

- można wykonać dodatkowo zgięcie w stawie łokciowym, kolanowym, biodrowym- zmniejszy to krwawienie lub unieść kończynę

- zapewnij dalszą opiekę

6. Uszkodzenie tętnicy szyjnej- wykonaj uciśnięcie (rękawiczki i opatrunek jałowy)- wezwij pomoc

7. Uraz głowy i klatki piersiowej:

- opatrunek jałowy, ucisk za pomocą bandaża.

- wezwij karetkę

8. Krwotok z nosa:

- posadź poszkodowanego, głowę skieruj mu w dół

- poproś, żeby uciskał skrzydełka nosa i oddychał ustami

- zastosuj zimny okład na czoło i kark

- jeżeli krwotok jet obfity i trwa dłużej niż 6 min. wezwij pogotowie

9. Krwotok wewnętrzny- może być następstwem silnych urazów po upadku z wysokości, wypadku lokomocyjnym, po pobiciu i może być stanem bezpośredniego zagrożenia życia. Dzwoń po pogotowie. Krwotok wewnętrzny może doprowadzić do wstrząsu i ostrej niewydolności krążenia.

Przeczytaj ten temat i zapisz w zeszycie objawy wstrząsu i określ pierwszą pomoc- WAŻNE !!!

10. opaska uciskowa na ranę- nie można jej stosować!

Są jednak wyjątki gdzie może być niezbędna:

- amputacja urazowa

- brak możliwości zatamowania krwotoku przy braku szybkiej pomocy lekarskiej

- większa liczba poszkodowanych w grupę której mamy poszkodowanego z NZK

NOTUJEMY CZAS ZAŁOŻENIA OPASKI !!! ( MOŻE BYĆ ZAŁOŻONA DO 1,5-2 h)

 

KLASA ITF

TEMAT: Apteczka pierwszej pomocy.

1. Wypisujemy z  podręcznika (str.161) podstawowe wyposażenie apteczki- bez ilości sztuk.

2. Apteczka nie powinna zawierać:

- płynów do dezynfekcji, bo pojemniki mogą być nieszczelne, ważniejsze jest opatrzenie rany opatrunkiem jałowym

- kropli i tabletek, bo mogą spowodować uczulenie, zadławienie, mogą zatrzeć obraz faktycznego stanu u poszkodowanego, mogą też być przeterminowane.

3. SPRAWDZENIE WIADOMOŚCI. przesyłacie mi odpowiedzi na poniższe pytania do 15.04. Pamiętajcie,że po drodze macie święta. Sugeruję to zrobić wcześniej.

1) Wyjaśnij skrót KSRG i czego dotyczy

2) Podaj dwa zadania Obrony Cywilnej

3)Podaj europejski numer alarmowy

4) Podaj trzy instytucje lub organizacje pozarządowe, działające wraz ze Strażą Pożarną w KSRG. Bez skrótów.

5) Na jakich poziomach dziala KSRG

6) Podaj dwa elementy ochrony osobistej w czasie zagrożenia np. epidemią- ha! ha! bardzo trudne

7) Podaj cztery obowiązki ucznia w czasie ewakuacji szkoły

8) Podaj dwa obowiązki nauczyciela w czasie ewakuacji szkoły

 PISZCIE I WYSYŁAJCIE !!!

 

15.04.2020

WYCHOWANIE  FIZYCZNE : 


Witam wszystkich po świętach. Wracamy do naszych obowiązków. Myślę, że czas świąt przeżyliście w spokoju i zdrowiu. Gorąco namawiam Was teraz do ćwiczeń. Nawet w naszych domach możemy zorganizować sobie przyjemny trening, który doskonale wpłynie na naszą kondycję fizyczną i psychiczną. Nie poddajemy się mimo tak trudnej sytuacji!

DZIEWCZYNY:

 Namawiam Was, do treningów, które znajdziecie na YouTube. Jeżeli chcecie powzmacniać Wasze mięśnie, polecam Monikę Kołakowską (też z nia ćwiczę, a testowałam różne panie). Ta trenerka ma zestawy dobrze skonstruowane. Jej trening składa się z rozgrzewki (to bardzo ważna część, która przygotuje nas do wysiłku i pozwoli uniknąć kontuzji- tego nie chcemy), części właściwej( zwraca uwagę na technikę i tłumaczy ćwiczenia) oraz z części końcowej czyli rozciągania ( to wszystko wyliczone w czasie). Spróbujcie trening dla początkujących ( i tak się zmęczycie). Partie mięśniowe, które Was interesują wpisujecie przy nazwisku trenerki. ćwiczcie!!! Ja w czasie swojego treningu będę o Was myśleć.

JOGA- nie zapominajcie o tej formie ruchu. To ćwiczenia dla naszego ciała i ale także dla naszego umysłu. Jogę bardzo przyjemnie prowadzi, również na YouTubie Małgosia Mostowska. Można sobie wybrać z nią np. jogę wzmacniającą, jogę odprężającą, na dobry początek dnia, albo jeżeli potrzebujesz, jogę na stres. Gorąco polecam tą instruktorkę.

A TERAZ DO DZIEŁA !!! PISZCIE JAK MACIE JAKIEŚ PYTANKA ALBO CHCECIE SIĘ POCHWALIĆ SUKCESAMI. PAMIĘTAJCIE RUCH JEST BARDZO WAŻNY.

 

16.04.2020

EDB- KLASY: ITH,ITAŻ,ITI

TEMAT: Pierwsza pomoc przy złamaniach, skręceniach, zwichnięciach

1) Złamanie- to przerwanie ciągłości tkanki kostnej w skutek zadziałania siły mechanicznej. Złamania dzielimy (podział ze względu na charakter urazu) na:

A) zamknięte- przerwanie tkanki kostnej bez uszkodzenia skóry

B) otwarte- przerwanie ciągłości tkanki kostnej wraz z uszkodzeniem powłok ciała (kość jest widoczna na zewnątrz)

C) inny podział to np.przebieg złamania:

-złamanie skośne 

-złamanie spiralne

-złamanie poprzeczne

-złamanie z przemieszczeniem lub bez ( przemieszczenie się odłamów kostnych) itp.

D) wyróżnia się też złamania stawowe, czyli uszkodzeniu ulegają końce stawowe kości

2) Przyczyny uszkodzeń aparatu ruchu:

-upadek

-uderzenia twardym przedmiotem

- potrącenia itp.

3) Objawy:

-ból

-obrzęk i wzrost temperatury w miejscu urazu

-krwiak lub wyciek krwi na zewnątrz (złamanie otwarte)

-zniekształcenie w obrębie urazu

-widoczne odłamy kostne przy złamaniu otwartym

-nieprawidłowa ruchomość itp.

4) Ogólne zasady przy uszkodzeniu aparatu ruchu:

- zapewnienie odpowiedniej pozycji

-zastosowanie prowizorycznego unieruchomienia

-wezwanie pomocy

-zapewnienie opieki

-ograniczenie poruszania uszkodzoną częścią ciała

5)Wykonując unieruchomienia należy postępować według praw Potta (angielski ortopeda 1765):

- I prawo- przy złamaniach kości długich należy unieruchomić co najmniej dwa sąsiednie stawy

-II prawo- przy uszkodzeniach stawu unieruchomić kości tworzące ten staw

6) Podręcznik str.201 .Wynotowujemy wykonanie unieruchomienia w k.górnej i k.dolnej

7) Przy podejrzeniu złamań i pęknięć w obrębie głowy, kręgosłupa, miednicy staramy się nie ruszać poszkodowanego - natychmiast wzywamy karetkę!!!

8) Rodzaje unieruchomień:

- prowizoryczne (kij, narta ,parasol, chusta itp)

- transportowe ( szyna kramera, kołnierz ortopedyczny)

- lecznicze (gips, orteza)

PRZY ZŁAMANIACH STARAMY SIĘ NIE TRANSPORTOWAĆ POSZKODOWANEGO WŁASNYM ŚRODKIEM !!!

9) Urazy stawów - skręcenia , zwichnięcia ( objawy: ból, obrzęk, zniekształcenie w obrębie stawu, zasinienie) 

 PROSZĘ POWTARZAĆ SOBIE WIADOMOŚCI Z DZIAŁU : PIERWSZA POMOC. W PONIEDZIAŁEK UMIESZCZĘ PYTANIA NA KTÓRE BĘDZIECIE MUSIELI ODPOWIEDZIEĆ.

 

20.04.2020 


Dzień dobry , mam nadzieję, że cieszycie się dobrym zdrowiem, że dbacie o siebie i o swoich najbliższych. Pozdrawiam Wszystkich gorąco i dziękuję za życzenia i pozdrowienia.

EDB - KLASA ITK ,ITR

UWAGA!!! UZUPEŁNIJCIE POPRZEDNI TEMAT

11) Wstrząs- to stan zagrażający życiu, w którym organy wewnętrzne nie zostają zaopatrzone w dostateczną ilość tlenu przenoszonego przez krew ( str.170 podręcznik. Zapoznaj się z rodzajami wstrząsów: hipowolemiczny, anafilaktyczny, kardiogenny, septyczny)

OBJAWY : -niepokój połączony z pobudzeniem

-splątanie ( słaby stan świadomości)

-skóra chłodna, spocona, blada 

- przyspieszony oddech

-nudności , wymioty

-obrzęk np.krtani i problem z oddychaniem

-utrata przytomności

12) Pierwsza pomoc - wezwij natychmiast pogotowie

- ułóż poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej( pozycja na plecach nogi uniesione )

- rozmawiaj z poszkodowanym

-bądź gotowy do przeprowadzenia RKO

TEMAT (dzisiejszy): Pierwsza pomoc przy zatruciach.

1) Zatrucie -jest stanem , do którego doszło  po dostaniu się do organizmu substancji trującej. Zaburza ona prawidłową pracę ustroju, co może zagrażać życiu.

2) Trucizna może dostać się do organizmu przez:

A) ukł. pokarmowy:

-leki, alkohol, substancje chemiczne, trujące rośliny i grzyby, zepsuta żywność (jad kiełbasiany , salmonella)

B) ukł. oddechowy:

- gazy duszące, drażniące ( dwutlenek węgla)

-środki ochrony roślin

- rozpuszczalniki itp.

C) skóra 

- jad zwierząt i owadów

-substancje chemiczne, które mają kontakt ze skóra

D) krew - narkotyki wprowadzane przez wkłucia

3) Ogólne objawy świadczące o zatruciu: - nudności , wymioty

-ból brzucha , biegunka

-przyspieszone lub zwolnione tętno

-nadmierna potliwość

-trudności w oddychaniu

-zmienione źrenice (narkotyki, dopalacze)

-ból głowy i zaburzenia świadomości

-drgawki

- oparzenia skóry, pęcherze itp.

4) Pierwsza pomoc przy zatruciach gazem:

-zadbaj o własne bezpieczeństwo, zabezpiecz drogi oddechowe

-wyprowadź  poszkodowanego z miejsca zagrożenia

-zadzwoń po służby medyczne

- kontroluj stan poszkodowanego- przytomność i oddech

-bądź gotowy do RKO

5) Zatrucia ukł. pokarmowego, skóry i krwi:

- wezwij służby medyczne

-jeżeli poszkodowany jest przytomny spróbuj sprowokować u niego wymioty

-odsłoń uszkodzoną przez chemikalia skórę

-opiekuj się poszkodowanym

6) Przeczytajcie jeszcze raz ten temat

7) Do 11.05 2020 wysyłacie mi na maila (chyba , że wrócimy już do szkoły) pracę. Temat to: Zagrożenia czasów pokoju ( np. terroryzm, pandemia , klęski żywiołowe itp.). może to być w dowolnej formie np.:plakatu, referatu ze zdjęciami, albumu. wykonanie ręcznie lub na kompie.

 

KLASA ITF , TEMAT: Nagłe zatrzymanie krążenia.

1) NZK - nagłe zatrzymanie krążenia. To zatrzymanie  pracy serca, a tym samym krążenia krwi. Powoduje to niedokrwienie, niedotlenienie organów wewnętrznych, tkanek , komórek, zatrzymanie oddechu, śmierć.

2) Przyczyny: 

-zawał

-zator

-reakcje alergiczne

-porażenie prądem

-odma płucna

-zadławienia

-utonięcia

-zatrucia

-urazy klatki piersiowej itp.

3) OBJAWY; utrata przytomności i brak oddechu

4) W przypadku stwierdzenia NZK, należy natychmiast zawiadomić pogotowie i przystąpić do RKO

RKO- to resuscytacja krążeniowo- oddechowa czyli wykonanie MASAŻU SERCA ( 30 uciśnięć klatki piersiowej- dorosły, 15- dziecko) i podanie ODDECHU ( 2 wydechy do jamy ustnej)

         30 : 2

Ma to na celu przywrócenie krążenia krwi i oddechu ( nie musi powrócić przytomność)

5) MASAŻ SERCA ( powinien być na fantomie): 

a) odsłoń klatkę piersiową poszkodowanego

b) ustaw się prostopadle nad poszkodowanym

c) jedną dłoń połóż na mostku, drugą na niej, palce spleć i skieruj je do góry

d) dociskaj najszerszą częścią dłoni i nadgarstkiem

e) łokcie zablokowane i wyprostowane

f) wykonaj 30 uciśnięć na 5cm. w głąb

g) nie odrywaj rąk 

h) częstotliwość 100/ minutę

i) masuj do przyjazdu karetki lub gdy powróci oddech. Można ci przerwać tylko w momencie gdy opadniesz z sił i nie ma cie kto zmienić.

6) WPROWADZANIE ODDECHU:

a) udrożnij drogi oddechowe odchylając głowę poszkodowanego do tyłu ( jedna dłoń na czole , palce drugiej dłoni unoszą żuchwe ku górze)

b) ustaw się z boku poszkodowanego przy jego twarzy ( sprawdź jamę ustną)

c) zaciśnij skrzydełka nosa poszkodowanemu

d) obejmij szczelnie usta poszkodowanego swoimi

f) wprowadź dwa spokojne wydechy ( jeden ok.1s.)

g) obserwuj klatkę piersiową , powinna się unieść

POWTARZAJ WSZYSTKO!!!

UWAGA: Jeżeli ze względów bezpieczeństwa nie chcesz wykonywać oddechu, wystarczy sam masaż.

7) Jeżeli masz taką możliwość przy NZK u poszkodowanego użyj defibrylatora ( AED)

8) RKO  możesz przerwać gdy: -powrócą funkcje życiowe

-poszkodowanym zajmą się służby ratunkowe

- gdy opadniesz z sił

- gdy pojawi się inne niebezpieczeństwo

 

KLASY: ITH, ITAŻ, ITI ( miałam Wam podać pytania , mała zmiana planu, w rozkładzie mamy jeszcze jeden temat)

TEMAT: Pierwsza pomoc przy oparzeniach.

1) Oparzenie -to dynamiczny , ciągły uraz z miejscowym lub ogólnym odczynem

2) Rodzaje oparzeń:

- cieplne ( termiczne) - ogień, wrzątek, para wodna, tłuszcz lub inna gorąca substancja, ciało stałe

- chemiczne - oparzenia kwasami, zasadami lub innymi substancjami chemicznymi ( powodują martwicę skóry)

- elektryczne - zetknięcie się z prądem elektrycznym lub porażenie piorunem

- radiacyjne - promieniowanie radioaktywne (RTG ) lub słoneczne (UV)

3) Stopnie oparzeń ( zapoznaj się z nimi, podręcznik str. 207)

4) Do oceny rozległości oparzeń służy ,, reguła dłoni "- dłoń osoby poparzonej to 1% jego powierzchni ciała

Regułę tą macie zobrazowaną na str.206-207. Warto się z tym zapoznać !

a) powyżej 15% u dorosłego, 5% u dziecka i seniora to oparzenia stanowiące zagrożenie życia.

5) pierwsza pomoc - poparzenia termiczne: 

-odsłoń poparzone miejsce

- jeżeli jest to możliwe natychmiast zdjąć biżuterię

-schłodź strumieniem zimnej wody, strumień słaby, skierowany  w dół ( ok. 30 min.)

- na schłodzoną ranę sterylny opatrunek np. hydrożelowy na oparzenia

-aby ugasić palące się ubranie, przewróć poszkodowanego na ziemię i przykryj go szczelnie kocem, można go też wtedy polać lekkim strumieniem wody

- przy rozległych oparzeniach wezwać pomoc

- nie stosować płynów odkażających, olejków , maści, posypek

6) oparzenia chemiczne - zdjąć natychmiast odzież oblaną chemikaliami

-  obficie spłukać poparzone miejsce i założyć sterylny opatrunek

- oparzenie spowodowane niegaszonym wapnem usunąć dokładnie na sucho.

7) oparzenia dróg oddechowych- wezwij pogotowie

8) oparzenia oczu- przemyj gałkę pod strumieniem wody , konsultacja lekarska

9) porażenie prądem, rażenie piorunem - odłącz bezpiecznie źródło prądu, wezwij karetkę, stan bezpośredniego zagrożenia życia

10) udar słoneczny :

- przenieś poszkodowanego do cieniu, najlepiej w chłodne miejsca

- podaj chłodny napój

- zastosuj zimny okład

- zastosuj preparaty na oparzenia słoneczne.

 ZAPOZNAJEMY SIĘ Z TEMATEM , ZAPISUJEMY W ZESZYCIE !

PYTANIA DO PIERWSZEJ POMOCY JUŻ WKRÓTCE Milczenie

 

EDB   27.04.2020


WITAM. Dzień dobry wszystkim. Jak się czujecie? Mam nadzieję , że u Was wszystko w porządku. Zaczynamy kolejny tydzień i trzymamy się w dobrym zdrowiuSpoko

KLASY ITK, ITR

TEMAT DZISIEJSZEJ LEKCJI: Wypadki nad wodą. Utonięcia

1) Lato albo okres zimowy sprzyja wypadkom w miejscach związanych z wodą lub lodem. w sprzyjających warunkach: upalne lato lub mroźna zima powodują wzrost liczby ofiar utonięć.

2) Przyczyny utonięć:

- kąpiel w miejscach niestrzeżonych lub zabronionych

- spożywanie alkoholu lub innych używek, które osłabiają koordynację ruchową

- dzieci bez nadzoru dorosłych

- brak umiejętności pływackich lub brawura

-skoki do wody przy niezbadanym podłożu

-nieprzestrzeganie regulaminów kąpielisk

-udar mózgu, zawał serca itp.

3) Pierwsza pomoc :

a) oceń sytuację, bezpieczeństwo tonącego i SWOJE !

b) wezwij pomoc- służby medyczne, ratownika WOPR

c) spróbuj w najbardziej bezpieczny sposób wyciągnąć tonącego, rzucając mu lub podając:

- koło, bojkę, linę, ręcznik,gałąź

- odradzam bezpośrednie wyciąganie topielca jeżeli nie znasz zasad ratownictwa wodnego

- jeżeli to możliwe utrzymuj kontakt wzrokowy lub obserwuj to miejsce- umożliwi to ratownikowi odnalezienie poszkodowanego

4) Sposoby ratowania tonącego, podręcznik str.180

5) Jeżeli uda się wydostać tonącego na brzeg, oceń jego funkcje życiowe czyli przytomność i oddech !!!

6) Proszę umieścić w zeszycie tabelkę ze str.181 (podręcznik). Opisuje ona co robimy z poszkodowanym w zależności w jakim jest stanie.

7) Załamanie się lodu pod tobą:

- nie wykonuj gwałtownych ruchów ( to bardzo męczy, zwłaszcza w niskiej temperaturze)

- wzywaj pomoc

-próbuj wśliznąć się na lód i przesuwać się wolno w stronę brzegu

- jeżeli lód pęka, próbuj się lekko przytrzymać i wzywaj pomoc

8) Załamanie lodu. Ty jesteś świadkiem zdarzenia:

- wezwij pomoc

-nie wchodź na lód

- próbuj podać osobie tonącej gałąź, szalik

- zachowaj zasady bezpieczeństwa

9) Hipotermia- to stan obniżenia temperatury wewnętrznej ciała ( poniżej 35 stopni), spowodowany wychłodzeniem organizmu przebywającego np. w zimnej wodzie.

Podczas hipotermii dochodzi do obkurczania się naczyń krwionośnych, co zaburza pracę mózgu, serca i innych organów wewnętrznych, Do podstawowych objawów hipotermii należy:

- płytki , zwolniony oddech lub jego brak

- utrata przytomności

- zwolnione tętno

- chłodna , sinawa skóra

Przy tym stanie należy poszkodowanego ogrzać przy pomocy koca, ręcznika, suchej kurtki, folii życia.

UWAGA !!!  ZAKOŃCZYLIŚMY DZIAŁ PIERWSZA POMOC. W PRZYSZŁY PONIEDZIAŁEK ( 4.05) PRZEŚLĘ WAM PYTANKA, NA KTÓRĘ MI PIĘKNIE ODPOWIECIE.

 

KLASA ITF

TEMAT: Pierwsza pomoc w przypadku ciała obcego w drogach oddechowych

1) W sytuacji zadławienia lub zachłyśnięcia może dojść do:

- utraty przytomności

- nagłego zatrzymania oddechu

- zatrzymania krążenia

- przypadkowej śmierci

2) Przyczyny:

- zadławienie pokarmem

- zadławienie gumą do żucia

- zachłyśnięcie dużą ilością alkoholu, wymiocin

- zadławienie protezą zębową ( senior) lub innymi przedmiotami ( dziecko np. klockiem)

- próby samobójcze ( połknięcie ostrych przedmiotów np. żyletki - osoby osadzone) itp.

3) Objawy:

-chwyt za gardło

- trudności w mówieniu i złapaniu oddechu

- wymuszony kaszel z dławieniem, łzawienie

- bezdech

- zaczerwienienie twarzy

- utrata przytomności, oddechu 

- zatrzymanie krążenia

4)  Sposoby usunięcia ciała obcego z dróg oddechowych- proszę żebyście się z tym zapoznali ,podręcznik str.186, 188

A) 5 uderzeń w okolicę międzyłopatkową z pochyleniem poszkodowanego  w przód, głowa skierowana w dół ( zapoznajcie się z tą techniką, jak należy przytrzymać poszkodowanego, w jaki sposób uderzać)

B) 5 uciśnięć nadbrzusza, dynamiczny ucisk do tyłu , ku górze ( kobietom w ciąży nie udzielamy tak pomocy) ( zapoznajcie się z tą techniką, jest skuteczna, trzeba jednak wiedzieć w jaki sposób złapać i jak wykonać uciśnięcia). Miałam Wam to pokazać na lekcji ale się nie daDezaprobata 

5) - W przypadku kiedy poszkodowany straci przytomność ale oddycha , pozycja boczna bezpieczna i telefon na pogotowie.

- Kiedy zatrzyma się oddech, DZWOŃ PO POMOC I ROZPOCZNIJ NATYCHMIAST RKO !!!

6) Zadławienie niemowlaka i małego dziecka

- Ułóż dziecko na swoim kolanie, twarzą w dół, przytrzymaj główkę za brodę, wykonaj nasadą dłoni lekkie uderzenia w plecy. 

7) Jeżeli twoje działania nie pomagają, zadzwoń pod 112 i rozpocznij RKO

 

KLASY : ITH, ITI, ITAŻ

TEMAT: Ukąszenia, użądlenia, ugryzienia ( tego nie ma w naszym programie ale stwierdziłam, że ta wiedza też może się przydać )

1) ukąszenie żmii ( są one w naszych lasach)

- załóż opatrunek

- unieruchom miejsce, krew wtedy będzie wolniej krążyć, a zatem trucizna wolniej się będzie rozprzestrzeniać

-pomoc medyczna, szybka

- nie wolno nacinać rany i wysysać jadu ( to do Tych , którzy naoglądali się filmów o IndianachPuszcza oczko)

2) Owady:

a) użądlenia w okolicę szyi, nosa , gardła- pomoc medyczna

b) natychmiastowa pomoc medyczna u alergików- może im grozić wstrząs anafilaktyczny- bezpośrednie zagrożenie życia

c) kleszcz- musi być usunięty przez fachowca : pielęgniarkę, lekarza

3) ugryzienia przez zwierzę: psa, lisa, wiewiórkę itp. należy traktować jak ranę zakażoną- konsultacja medyczna

UWAGA!!!  Przesyłam pytania sprawdzające Waszą wiedzę z pierwszej pomocy przedmedycznej. Na odpowiedzi czekam do 5.05.2020

1) Podaj ogólne zasady postępowania w miejscu zdarzenia ( podpowiedź- jest ich pięć)

2) Ocena funkcji życiowych- wymień najważniejsze funkcje życiowe i jak je sprawdzasz u poszkodowanego

3) Opisz pierwszą pomoc przy omdleniu lub ataku epilepsji ( wymień czynności od myślników)

4) Co to jest RKO- wyjaśnij skrót, kiedy stosujesz i z czego się składa?

5) Podaj sposoby usunięcia ciała obcego z dróg oddechowych u dorosłego. Nie opisuj.

6) Co należy zrobić przy obfitym krwawieniu z rany? Krótko i na temat

7) opisz pierwszą pomoc przy krwotoku z nosa ( wylicz czynności od myślników)

8) Podaj dwa prawa Potta przy urazach kości i stawów

9) udar cieplny - pierwsza pomoc- od myślników

BARDZO ŁATWE - DO DZIEŁA!!!Śmiech

 

28.04.2020 WYCHOWANIE FIZYCZNE - WITAM DZIEWCZYNY : IIITAK, IITF, ITH, ITK


Co u Was słychać? Jak zdrówko i samopoczucie. Piszę do Was o początku kwarantanny, zachęcam do ćwiczeń, podsyłam materiały, linki itp. Cisza nikt nie odpisuje, nikt się nie chwali. Pamiętajcie ruch jest bardzo ważny, a teraz w obecnej sytuacji , izolacji może być wręcz niezbędny. Ciągle czekam na Wasz odzew, informację, fotkę ( dla chętnych), może filmik (dla chętnych). Muszę wiedzieć, że cokolwiek robicie. Pamiętajcie< że podejmowanie jakiejś formy ruchu, przede wszystkim wpływa na Wasze zdrowie. Wyrobienie u siebie dobrych, prozdrowotnych nawyków, będzie procentować w przyszłości i wpłynie na Wasze życie.Uśmiech ( A może Wam zadam jakąś pracę pisemną?)

 

4.05.2020


DZIEŃ DOBRY. WITAM WAS WSZYSTKICH I POZDRAWIAM.CZY SIEDZĄC W DOMU ZAUWAŻYLIŚCIE JAK PIĘKNIE ROZKWITA NAM PRZYRODA ? MAM NADZIEJĘ, ŻE TAK. ŻAL TYLKO OBSERWOWAĆ JĄ Z UKRYCIA. JESTEM JEDNAK PRZEKONANA, ŻE OBECNY STAN RZECZY MINIE SZYBKO , BEZPOWROTNIE I BĘDZIE JAK ŚPIEWAJĄ DLA NAS ARTYŚCI : PRZEPIĘKNIE, NORMALNIE.

KLASA ITH, ITI, ITAŻ - Zakończyliśmy dział z pierwszej pomocy i rozpoczynamy nowy: Ochrona ludności i obrona cywilna.

TEMAT: Realizacja zadań obrony cywilnej

1) Obrona Cywilna jest to system działań, procedur, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa ludności na danym obszarze. Współczesne zasady działania Obrony Cywilnej na świecie zebrano w Protokołach Dodatkowych do Konwencji Genewskich. Polskie prawa funkcjonowania Obrony Cywilnej zawarte są w ustawie o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej.

2) Centralnym organem administracji rządowej jest Szef Obrony Cywilnej Kraju ( podlega on Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji ), który wydaje zarządzenia, instrukcje i regulaminy dotyczące działań Obrony Cywilnej. Ten organ administracji państwowej współpracuje także z innymi państwami w ramach Unii Europejskiej oraz z NATO.

3) Na poszczególnych obszarach naszego państwa Obroną Cywilną kierują: wojewodowie, prezydenci miast,starostowie, burmistrzowie i wójtowie.

4) Zadania OC:

- alarmowanie i powiadamianie ludności o zagrożeniach

- przygotowywanie i przeprowadzanie ewakuacji terenów zagrożonych

- organizowanie i przeprowadzanie akcji ratowniczych ( w przypadku wojny, klęski żywiołowej, katastrofy)

- organizowanie służb medycznych i pierwszej pomocy

- walka z pożarami

- wykrywanie i oznaczanie stref np. skażenia chemicznego, biologicznego ,epidemiologicznego itp.

- pomoc w utrzymaniu porządku i bezpieczeństwa np. w miejscu katastrofy ( ochrona przed kradzieżami , przestępczością)

- doraźne grzebanie zmarłych

- ratowanie i zabezpieczanie np. ujęć wody, magazynów z żywnością

- pomoc w porządkowaniu stref objętych np. klęską żywiołową itp.

5) Obok Obrony Cywilnej działa w Polsce również Krajowy System Ratowniczo- Gaśniczy i Państwowe Ratownictwo Medyczne

6) KSRG czyli Krajowy System Ratowniczo- Gaśniczy został stworzony przez Państwową Straż Pożarną by ujednolicić pracę , działania i procedury wszystkich podmiotów ratowniczych. Stanowi on integralną część bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. podstawowe cele działań to : ochrona zdrowia i życia , ochrona mienia, ochrona środowiska.

7) KSRG  i działania Państwowej Staży Pożarnej wspomagają:

- OSP- Ochotnicza Straż Pożarna

-SAR-  Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa

- Stacje Ratownictwa Górniczego

- Policja

- Straż Graniczna 

- Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska 

- Sanepid

- Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej

- GOPR- Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe

- TOPR- Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe

- WOPR- Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe

- PCK itp.

8) System Państwowego Ratownictwa Medycznego- działa  by zapewnić pomoc osobom  znajdującym się w stanie nagłego zagrożenia zdrowia i życia. Działa 24h/ dobę

a) SOR - Szpitalne Oddziały Ratunkowe

b) Zespoły Ratownictwa Medycznego czyli karetki pogotowia

c) Lotnicze Pogotowie Ratunkowe

9) W urzędach wojewódzkich działają centrale powiadamiania ratunkowego, które przyjmują zgłoszenia z EUROPEJSKIEGO NUMERU ALARMOWEGO 112 ( to jest numer, który również zadziała w całej Europie).

9) KSRG działa na trzech poziomach:

a) powiatowym

b) wojewódzkim

c) krajowym (centralnym)

 

KLASA ITF


TEMAT: Pierwsza pomoc przy krwotokach i ranach.

1) KRWAWIENIE- łagodny wypływ krwi na zewnątrz poza naczynie krwionośne

KRWOTOK- dynamiczny wypływ krwi po uszkodzeniu naczynia krwionośnego

W obu przypadkach możemy mieć do czynienia z wypływem krwi:

a) na zewnątrz ustroju (zewnętrzne)

b) do wewnątrz jamy ciała, narządów wewnętrznych, tkanek (wewnętrzne)

2) Pierwsza pomoc - kończyna górna i dolna

- w każdym przypadku przypominam o ocenie sytuacji i bezpieczeństwie ( rękawiczki jednorazowe lub inne zabezpieczenie)

- sprawdź ogólny stan poszkodowanego 

- odsłoń ranę

- można oczyścić ranę ale tylko świeżą wodą z zakorkowanej butelki

- nałóż opatrunek jałowy uciskowy, zabandażuj

- poszkodowany sam może uciskać ranę przez opatrunek

- jeżeli opatrunek przemaka, dołóż kolejne warstwy 

- poszkodowany może wykonać zgięcie w najbliższym stawie lub unieść kończynę lekko w górę, to zmniejszy wypływ krwi i złagodzi ból

- zapewnij dalszą opiekę lub opiekę lekarza

3) Uszkodzenie tętnicy szyjnej- ucisk rany w rękawiczkach i przez opatrunek uciskowy, dużo warstw i powiadomienie pogotowia

4) Urazy głowy, klatki piersiowej, miednicy- wezwij karetkę i wykonaj opatrunek uciskowy

5) Opaska uciskowa - NIE STOSUJEMY!!! ale są pewne dozwolone wyjątki:

- w przypadku dużej ilości poszkodowanych

- przy amputacji urazowej

- przy braku możliwości zatamowania krwi i braku szybkiej pomocy lekarskiej.

JEŻELI SYTUACJA ZMUSI NAS DO ZASTOSOWANIA OPASKI MUSIMY DOKŁADNIE ZANOTOWAĆ CZAS JEJ ZAŁOŻENIA ( optymalny czas uciskania przez opaskę to 1,5h)

6) Krwotok wewnętrzny jest następstwem ciężkich urazów po wypadku, upadku z wysokości, pobiciu lub może powstać przy np. chorobie wrzodowej żołądka

OBJAWY: 

- ostra niewydolność krążenia czyli wstrząs

- utrata przytomności, oddechu

- wymioty krwią ( uszkodzenie w obrębie dwunastnicy, żołądka)

- krwiomocz i silny ból ( obrażenia brzucha)

- podwyższona temperatura itp.

7) Jeżeli mamy podejrzenie krwotoku wewnętrznego powiadamiamy natychmiast pogotowie , bo jest to STAN BEZPOŚREDNIEGO ZAGROŻENIA ŻYCIA. Jeżeli poszkodowany oddycha i jest z nim kontakt można ułożyć go w pozycji przeciwwstrząsowej, czyli na plecach , nogi uniesione lekko w górę 

8) Objawy wstrząsu:

- blada, wilgotna,chłodna skóra

- przyspieszone lub słabnące tętno

- ból w miejscu krwawienia

- nudności, szum w uszach, zawroty głowy

- wzmożone pragnienie

- przyspieszony, płytki oddech

- senność lub rozdrażnienie

- utrata przytomności

9) Krwotok z nosa- pierwsza pomoc:

- posadź poszkodowanego z głową skierowaną w dół

- poszkodowany może uciskać skrzydełka nosa

- poleć mu żeby oddychał ustami

- zastosuj zimny okład na kark i czoło

- jeżeli krwawienie nie ustaje do 10 min. i jest obfite zadzwoń po karetkę

 

KLASY ITK,ITR - DZISIAJ PYTANIA SPRAWDZAJĄCE WASZĄ WIEDZĘ Z DZIAŁU PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA. ODPOWIADACIE  NA PYTANIA I PRZESYŁACIE MI ODPOWIEDZI DO 15.05.2020. START:

 

 1) Triada życia- wymień układy, które są najważniejsze w działaniach ratowniczych 

-

-

-

2) Ogólne zasady postępowania w miejscu zdarzenia ( pod pojęciem zdarzenie mieści się np. zawał, krwotok z nosa, wypadek)

-

-

-

-

-

3) Ocena funkcji życiowych- wymień funkcje i w jaki sposób prosty i szybki je sprawdzisz.

4) Wyjaśnij skrót:

     -NZK

     - RKO, kiedy zastosujesz i z czego się składa

5) Pierwsza pomoc przy omdleniu. Wymień od myślników

6) Pierwsza pomoc przy krwotoku z nosa. Wymień od myślników

7) Podaj dwa prawa Potta (złamania)

8) Pierwsza pomoc przy poparzeniu dłoni wrzątkiem- od myślników

9) W jaki sposób pomożesz osobie z objawami zadławienia? Podaj jeden ze sposobów

 

UWAGA!!! 20.04 zadałam Wam pracę : Zagrożenia czasów pokoju. Przypominam, że termin mija 11.05. Na dzień dzisiejszy mam tylko cztery oddane prace, reszta towarzystwa śpi!!!

 

11.05.2020

Dzień dobry!!! Mam nadzieję, że wszyscy już wstali i są gotowi podjąć nowe wyzwania.

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE- DZIEWCZYNY ITK,ITH,IITF,IIITAK


Mija kolejny tydzień naszej kwarantanny i kolejny tydzień kiedy nie możemy się spotkać w normalnych, szkolnych warunkach. Przez cały ten czas namawiałam Was do podejmowania działań związanych z ruchem, z ćwiczeniami. Kieruję teraz słowa uznania do Tych, które chwaliły się swoimi osiągnięciami, do Tych ,które mimo odosobnienia z pełna świadomością potrafią się zmobilizować i ćwiczyć. BRAWO WY!!! Przyszedł czas na zadania dla wszystkich. Niżej umieszczam test do wykonania i przesłania mi wyniku na maila:

1) Rozgrzewka- dla podgrzania mięśni i dla Waszego bezpieczeństwa. Wykonaj:

- marsz z krążeniem ramion w przód, w tył, wymachy ramion w górę, w dół

- w staniu- skręty tułowia w jedną i drugą stronę

- w opadzie tułowia w dół- skręty z wyprostowanymi kończynami górnymi

- w staniu- krążenie bioder i wymachy wyprostowanych kończyn dolnych w przód, naprzemiennie

- 4 razy zroluj kręgosłup w dół, kolana aktywne

- w siadzie prostym- powolny skłon w przód, wytrzymaj w tej pozycji 3 spokojne oddechy

- 10 przysiadów, pamiętaj biodra w tył, kolana nad stopami

- 6 pajacyków, kolana na zewnątrz, wymach ramion w bok do linii barków

- bieg w miejscu przez 1 minutę

2) test- siła mięśni posturalnych, mięśni głębokich:

- przygotuj do testu stoper, włącz i wykonaj na macie deskę na przedramionach (plank), zepnij mięśnie, wytrzymaj tyle ile potrafisz ( nie trwajcie w tej pozycji trzy dni- błagamŚmiech)

- zanotuj wynik i przyślij jak najszybciej zanim się zawieruszy

3) rozciąganie:

- poleż na plecach , kolana do klatki piersiowej, rozmasuj plecy, zrób wolno 3 kołyski w przód i w tył

- w siadzie skrzyżnym wykonaj powolny skłon do przodu, wytrzymaj, zmień nogę

- w staniu na lekko zgiętych kolanach, zroluj 3 razy kręgosłup, szyja i barki rozluźnione

- wyciągnij ramiona w górę, głęboki wdech nosem, wydech ustami, powtórz 3 razy

- a teraz podziękuj sobie za wysiłek

JEŻELI KTÓRAŚ Z WAS MA PRZECIWWSKAZANIA ZDROWOTNE, NIE WYKONUJE TEJ PRÓBY. OCZYWIŚCIE PROSZĘ O TAKĄ INFORMACJĘ.

WYNIKI SWOJEGO TESTU PRZYSYŁACIE MI DO 18.05 TEGO ROKU

UWAGA!!!

 PROŚBA DO DZIEWCZĄT, KTÓRE SIĘ NAJCZĘŚCIEJ KONTAKTUJĄ ZE MNĄ I OBSERWUJĄ TĄ STRONĘ

- Wiktoria Solecka ITH

- Dominika Sitek ITK

- Natalia Miarka IITF

- Magda Szynczewska IIITAK

Bardzo Was proszę, przekażcie informację o tym teście swoim koleżankom, bo większość z nich nie czyta tych treści, a podany przeze mnie test jest na ocenę.

 

EDB-KLASY PIERWSZE:

KLASY ITK,ITR- Dzisiaj nie umieszczę dla Was nowego tematu lekcji. Chcę zaznaczyć , że do dzisiaj miały do mnie wpłynąć Wasze prace na temat : Zagrożeń w czasie pokoju. Wykonali to nieliczni- reszta śpi!!! Poza tym przypominam , że do 15.05 odpowiedzi do sprawdzianu z Pierwszej Pomocy. Na co Wy czekacie? Terminy były dla Was przyjazne!

 

KLASA ITF- TEMAT: Pierwsza pomoc przy złamaniach,skręceniach, zwichnięciach.

1) Złamanie- jest to przerwanie ciągłości tkanki kostnej wskutek zadziałania siły mechanicznej

a) złamanie zamknięte-przerwanie ciągłości kości, bez uszkodzenia powłok ciała ( nie jest widoczne na zewnątrz)

b) złamanie otwarte- przerwanie ciągłości tkanki kostnej z uszkodzeniem powłok ciała ( widoczne na zewnątrz)

c) uszkodzenia w obrębie stawów

2) Przyczyny związane z uszkodzeniem aparatu ruchu

- uderzenia twardym przedmiotem lub w twardy przedmiot

- upadek

- potrącenia itp.

3) Objawy:

- ból, obrzęk, wzrost temperatury w miejscu urazu, krwiak, krwawienie zewnętrzne przy otwartym złamaniu, zniekształcenie, widoczne odłamy kostne, nieprawidłowa ruchomość itp.

- zapewnienie odpowiedniej pozycji

4) Pierwsza pomoc- ogólne zasady:

- ocena sytuacji i bezpieczeństwa

- zastosowanie prowizorycznego unieruchomienia

- ograniczenie poruszania uszkodzoną częścią ciała

- wezwanie służb medycznych

- zapewnienie opieki do przyjazdu karetki i sprawdzanie stanu poszkodowanego

- STARAMY SIĘ NIE TRANSPORTOWAĆ POSZKODOWANEGO NA WŁASNĄ RĘKĘ.

5) Przy podejrzeniu złamań w obrębie głowy, kręgosłupa, klatki piersiowej, miednicy staramy się nie ruszać, nie przenosić poszkodowanego (chyba że miejsce zagraża bezpieczeństwu),  tylko od razu wzywamy karetkę.

6) Prawa Potta:

- I prawo- w złamaniach kości długich unieruchamiamy co najmniej dwa sąsiednie stawy

- II prawo- przy uszkodzeniu stawu unieruchamiamy kości tworzące ten staw 

7) Rodzaje unieruchomień:

a) prowizoryczne- kij, narta ,parasol, deska, chusta itp.

b) transportowe- szyna kramera, kołnierz ortopedyczny

c) lecznicze- gips, orteza,wyciąg.

8) proszę przeczytać w podręczniku wykonanie unieruchomień: punkty 10-15,str.201-202 - to ważne!!!

9) Urazy stawów (skręcenia, zwichnięcia)

- objawy: ból, obrzęk, zniekształcenie, krwiak

- pierwsza pomoc:

a) ocena sytuacji i  bezpieczeństwo

b) odpowiednia pozycja

c) wezwanie pomocy

d) zapobiec zbędnym ruchom w uszkodzonym miejscu

e) zastosować zimny okład

f) dalsza opieka itp.

 

KLASY ITH,ITI,ITAŻ- TEMAT: EWAKUACJA Z BUDYNKU SZKOŁY W TRYBIE ALARMOWYM 

1) Zasady ewakuacji regulowane są miedzy innymi w:

- ustawie o ochronie przeciwpożarowej PSP

- rozporządzeniach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji

Ewakuacja z budynku szkolnego zarządzona jest w momencie pożaru, zagrożenia katastrofą budowlaną, zagrożenia wybuchem gazu, zagrożenia skażeniem chemicznym i zamachem terrorystycznym, itp. Decyzję o ewakuacji podejmuje dowódca PSP, POLICJI I DYREKTOR SZKOŁY.

2) Alarmowanie odbywa się za pomocą:

- radiowęzła

- dzwonka elektrycznego

- dzwonka ręcznego

- bezpośredniego przekazu

3) MŁODZIEŻ CZY DZIECI PODPORZĄDKOWUJĄ SIĘ NAUCZYCIELOWI KTÓRY MA W TYM CZASIE Z NIMI ZAJĘCIA , A PO OPUSZCZENIU BUDYNKU WRAZ Z NAUCZYCIELEM PODPORZĄDKOWUJĄ SIĘ DYREKTOROWI PLACÓWKI

4) Uczniowie muszą:

- przerwać natychmiast lekcję

- z polecenia nauczyciela zamknąć okna

- poinformować nauczyciela o uczniach nieobecnych

- pozostawić swoje rzeczy

- pomagać słabszym, bardziej wystraszonym

- współpracować z nauczycielem informować o stanie zdrowia

- postępować zgodnie z zasadami ewakuacji

- kierować się drogą ewakuacji do miejsca wyznaczonego przez nauczyciela

- poruszać się prawą stroną, w momencie zadymienia pomieszczeń pozycja półskulona ,zasłonięte górne drogi oddechowe

- udać się do wyznaczonego miejsca i pozostać tam do momentu odwołania ewakuacji !!!

- nie używać telefonów komórkowych, nie utrudniać pracy odpowiednim służbom

5) Nauczyciel:

- zleca natychmiastową ewakuację

- informuje o kierunku,drodze i miejscu ewakuacji-punkt zbiórki

- wyznacza ucznia ,który wychodzi pierwszy

- zabezpiecza dokumentację- dziennik

- wychodzi z klasy ostatni, zostawia klucz w drzwiach od strony zewnętrznej

- pomaga uczniom, zachowuje spokój

- w miejscu zbiórki sprawdza obecność

- zgłasza dyrektorowi uczniów , którzy nie opuścili jeszcze budynku

- informuje służby o stanie zdrowia swoich podopiecznych

- pozostaje ze swoimi uczniami do momentu odwołania ewakuacji.

UWAGA!!! JESZCZE NIE WSZYSCY ODPOWIEDZIELI MI NA PYTANIA Z PIERWSZEJ POMOCY, A JUŻ JEST GRUBO PO TERMINIE.  CZEKA WAS JESZCZE JEDNO ZADANIE ALE O TYM W PRZYSZŁY PONIEDZIAŁEK .POZDRAWIAM , DBAJCIE O SIEBIE I SWOICH NAJBLIŻSZYCH.

 

18.05.2020

DZIEŃ DOBRY !!! WITAM WSZYSTKICH W TEN PIĘKNY, MAJOWY DZIEŃ. STARTUJEMY Z LEKCJAMI.

UWAGA!!! WF- DO WSZYSTKICH DZIEWCZĄT, KTÓRE JESZCZE NIE PRZYSŁAŁY MI WYNIKÓW TESTU Z POPRZEDNIEGO TYGODNIA- SPIESZYMY SIĘ. ZA TYDZIEŃ KOLEJNA PRÓBA WASZEJ SPRAWNOŚCI. BUDZIĆ SIĘ!!!

 

EDB

KLASY: ITI,ITH,ITAŻ. TEMAT DZISIEJSZY : INDYWIDUALNE I ZBIOROWE ŚRODKI OCHRONY LUDNOŚCI.

1) Środki ochrony ludności dzielimy na środki indywidualne i zbiorowe, w zależności od zastosowania i liczby chronionych:

A) Do indywidualnych środków ochrony zaliczamy :

- środki ochrony dróg oddechowych czyli maski przeciwgazowe, które chronią drogi oddechowe, oczy , twarz przed działaniem szkodliwych czynników (promieniowanie, skażenie chemiczne, biologiczne itp.) przykładem mogą być np. maski izolacyjne, filtracyjne itp.

B) do zbiorowych środków ochrony zaliczamy obiekty ochronne, które służą do zapewnienia bezpieczeństwa ludziom, w momencie wystąpienia czynników zagrażających zdrowiu i życiu np. nalot- działania zbrojne , promieniowanie, skażenie chemiczne itp.

- obiekty ruchome- wozy bojowe , okręty wojskowe, samoloty wojskowe, pojazdy opancerzone ( dostępne dla wojska)

- obiekty stałe- przygotowane wcześniej i dostosowane budowle ochronne:

a. schrony (wolnostojące lub pod budynkami). W wyposażeniu każdego schronu powinny się znaleźć: urządzenia sanitarne,urządzenia filtrowentylacyjne, oświetlenie i ogrzewanie, punkt medyczny, gaśnice, hydranty, kilofy, łopaty, zapasy żywności i wody, dodatkowe źródło zasilania, sprzęt ratunkowy, środki łączności itp.

b. ukrycia ( w budynkach, szczeliny przeciwlotnicze itp.)

2) UWAGA!!! Czytacie ten temat i sporządzacie notatkę dotycząca zastępczych środków ochrony indywidualnej i zbiorowej, czyli jak zwykły Kowalski, albo jego rodzina może się zabezpieczyć przed zagrożeniami, lub gdzie może się ukryć.

 UWAGA !!! OSTATNIE ZADANIE DLA KLAS ITI, ITH, ITAŻ - Chciałabym, żebyście mi przysłali pracę na temat : Zagrożeń w czasie pokoju. Forma dowolna np. plakat, referat ze zdjęciami, album ( napisane ręcznie lub na komputerze)

ITI - do wyboru: terroryzm lub zagrożenia w sieci.

ITH- do wyboru: choroby cywilizacyjne albo epidemie, albo używki ( narkotyki, dopalacze, alkohol)

ITAŻ- do wyboru: klęski żywiołowe lub katastrofy spowodowane przez człowieka

PRACE PRZYSYŁACIE MI DO 29.05.2020 !!! 

POPRAWIŁAM , BO BYŁA POMYŁKA W DACIE

 

KLASA ITF. TEMAT: Pierwsza pomoc przy oparzeniach

1) Oparzenie jest to dynamiczny, ciągły uraz z miejscowym lub ogólnym odczynem

2) rodzaje oparzeń

- termiczne (cieplne)- wrzątek, ogień, para wodna, tłuszcz lub inna gorąca substancja albo ciało stałe

- chemiczne- oparzenia np. kwasami (powodują martwice skóry)

- elektryczne- zetknięcie się z prądem wysokiego napięcia

- popromienne- promienie jonizujące

- słoneczne- promienie UV

3) do oceny rozległości poparzeń służy ,,reguła dłoni"- dłoń poparzonego to 1% jego powierzchni ciała ( zapoznaj się z tą regułą, podręcznik str.206-207)

Powyżej 15% poparzenia u dorosłego, 5% u dziecka i osoby starszej może stanowić zagrożenie życia

4) pierwsza pomoc- oparzenia termiczne:

- zdejmij ostrożnie biżuterię i inne ozdoby

- odsłoń delikatnie to miejsce

- schładzaj poparzoną skórę chłodną wodą, strumień skieruj w dół

- strumień wody pod lekkim ciśnieniem

- schładzaj ok.15 min.- to przyniesie ulgę

- załóż opatrunek jałowy lub żelowy

- nie stosuj płynów odkażających, maści ,posypek

- przy rozległych i głębokich oparzeniach pomoc lekarska

5) Pierwsza pomoc - oparzenia chemiczne

- delikatnie zdejmij oblana odzież

- obficie spłucz oparzoną skórę pod bieżącą wodą (lekki strumień)

- jeżeli oparzenie spowodowane jest gaszonym wapnem, usuń zabrudzenia na sucho, potem spłucz ( uwazj wapno z woda wchodzi w reakcję)

6) Oparzenia dróg oddechowych i przewodu pokarmowego- dzwoń natychmiast po karetkę

7) Oparzenia oczu- spłucz gałki pod bieżącą , chłodną wodą i zadzwoń po karetkę

8) Porażenie prądem- zagrożenie życia- dzwoń po służby medyczne

9) Udar słoneczny

-przenieś poszkodowanego w zacienione, chłodne miejsce

- podawaj chłodne napoje

- zastosuj zimny okład ( nie używaj lodu, nie polewaj wodą)

- użyj preparatów na oparzenia słoneczne

- sprawdzaj stan poszkodowanego, jeżeli wystąpi silny ból głowy, zawroty, nudności-  dzwoń po pogotowie

 

UWAGA!!! KLASY ITK,ITR- DO OSÓB, KTÓRE ZALEGAJĄ Z PRACAMI O ZAGROŻENIACH CZASÓW POKOJU I ZE SPRAWDZIANEM Z PIERWSZEJ POMOCY PRZEDMEDYCZNEJ, JUŻ DAWNO PO TERMINACH!!!

TEMAT DZISIEJSZY (ITK,ITR): Choroby cywilizacyjne.

1) Ogromny postęp nauki i techniki , rozwój cywilizacyjny niesie ze sobą także zagrożenia. Siedzący tryb życia, złe odżywianie , brak aktywności fizycznej, szybkie tempo życia, stres powodują zwiększenie ryzyka zachorowań na choroby cywilizacyjne. Stanowią one ponad 80% zgonów.

2) choroby cywilizacyjne:

- nadciśnienie tętnicze

- zawały

- cukrzyca

- miażdżyca

- nadwaga, otyłość

- zespół metaboliczny (X)

3) Zawał- ostre niedokrwienie mięśnia sercowego

a) objawy

- silny ból za mostkiem, promieniujący często do lewej ręki, pleców

- duszności

- bladość, osłabienie

- niepokój, lęk

- utrata przytomności

- NZK

b) pierwsza pomoc

- wezwij pogotowie

- posadź poszkodowanego

- wywiad

- uspokój poszkodowanego

- bądź gotowy na RKO

4) Cukrzyca- choroba metaboliczna związana z podwyższonym poziomem glukozy we krwi. Nieleczona może doprowadzić do zaburzeń pracy nerek, serca, uszkodzenia naczyń krwionośnych, nerwów, wzroku itp.

5) Miażdżyca- zaburzenia gospodarki lipidowej- duże stężenie cholesterolu i trójglicerydów w osoczu.

6) Nadwaga. Otyłość. Przyczyny:

- złe odżywianie

- brak ruchu

- uwarunkowania genetyczne

- stres, depresja

- zaburzenia hormonalne

- inne choroby itp.

7) Otyłość powoduje

- choroby układu krążenia

- cukrzycę typu II

- niektóre nowotwory

- bezdech senny

- marskość wątroby itp.

OTYŁOŚĆ jest chorobą przewlekłą, wymagającą długiego leczenia. Należy zmienić styl życia, nawyki żywieniowe, podjąć umiarkowaną aktywność fizyczną.

8) Wskaźnik BMI- ocena masy ciała w stosunku do wzrostu 

BMI = masa ciała / wzrost

a) wskaźnik prawidłowy - 19 - 25

b) nadwaga - 25 - 30

c) otyłość - 30 - powyżej

9) Zespół metaboliczny (X)- insulinooporność, zaburzenia w pracy wątroby, otyłość brzuszna, choroby niedokrwienne itp.

 

25.05.2020   WITAMCałus

UWAGA!!! WYCHOWANIE FIZYCZNE: CIĄGLE BRAKUJE MI WASZYCH WYNIKÓW Z POPRZEDNIEGO TESTU ( OCZYWIŚCIE TO DO OSÓB, KTÓRE TEGO NIE PRZESŁAŁY). SWOJĄ DROGĄ NIE WIEDZIAŁAM, ŻE BĘDZIE TO DLA WAS TAKI WYCZYN. DZISIAJ KOLEJNE SPORTOWE WYZWANIE: SIŁA MIĘŚNI BRZUCHA. S T A R T U J E M Y :

1) ROZGRZEWKA:

- marsz, wysoko unoś kolana, dołącz krążenia ramion w przód/ na przemian, w tył/ na przemian

- krążenia bioder/ jedna i druga strona

- ramiona w bok, na przemian sięgnij prawą dłonią do uniesionej w przód lewej nogi- zmień, powtórz parę razy

- wykroki nogą w tył na przemian

- stojąc- łokieć do kolana ze skrętem tułowia, zmiana, powtórz parę razy na stronę

- bieg w miejscu, policz do dziesięciu

- bieg z wysoko unoszonymi kolanami (skip A)

- kolana razem, stopy razem- lekkie uginanie kolan w przód

- pajacyk, ramiona lekko w bok

- rolowanie kręgosłupa x 4

- skłon w przód, kolana lekko ugięte, głowa luz

- siad rozkroczny- skłon w przód- wytrzymaj przez 4 oddechy

- siad prosty- skłon w przód- wytrzymaj przez 4 oddechu- jesteś gotowa

2) TEST - SIŁA MIĘŚNI BRZUCHA

- połóż się wygodnie na macie, nogi ugięte w kolanach, oparte o podłogę, ręce za głowę, łokcie szeroko, broda daleko od mostka (poproś domownika, żeby przytrzymał Ci stopy i kontrolował czas)

- wykonaj jak najwięcej brzuszków przechodząc z leżenia do pełnego siadu w czasie 30s.

- wynik prześlij do mnieUśmiech

3) ROZCIĄGANIE:

- w leżeniu na plecach, nogi ugięte, unieś biodra w górę, ręce przełóż za głowę, wytrzymaj w tej pozycji 4 oddechy- rozciągnij brzuch

- w leżeniu na plecach przyciągnij kolana do klatki piersiowej, rozmasuj kręgosłup

- przejdź kołyską do siadu, złącz stopy, kolana na zewnątrz, wykonaj dwa głębokie wdechu i spokojne, wolne wydechy unosząc ramiona w górę, następnie zrób powolny skłon w przód i zostań w nim na 3 oddechy

- przejdź do leżenia na brzuchu, wyciągnij się cała na macie, odpocznij (jeśli test Cię zmęczył) KONIEC

JEŻELI JESTEŚ CHORA, ŹLE SIĘ CZUJESZ ALBO MASZ INNE PRZECIWWSKAZANIA DO TEJ PRÓBY, NIE RÓB TYLKO MI NAPISZ!!!

SPRÓBUJCIE TO WYKONAĆ DO KOŃCA TEGO TYGODNIA

 

EDB 25.05.2020


KLASA ITF - Mam dla Was dzisiaj pytanka sprawdzające Waszą wiedzę z pierwszej pomocy przedmedycznej:

1) Podaj ogólne zasady postępowania na miejscu zdarzenia:

-

-

-

-

-

2) W jaki sposób ocenisz funkcje życiowe poszkodowanego na miejscu zdarzenia, jakie to są funkcje?

3) Pierwsza pomoc przy omdleniu, wymień od myślników

4) Co to jest RKO?,  kiedy to zastosujesz, w jakim przypadku? z czego się składa?

5) Podaj sposoby usunięcia ciała obcego z dróg oddechowych przy zadławieniach

6) Co należy zastosować przy obfitym krwawieniu z rany? Krótko i na temat

7) Pierwsza pomoc przy krwotoku z nosa - od myślników

8) Podaj dwa prawa Potta przy urazach kości i stawów

9) Pierwsza pomoc przy poparzeniu dłoni wrzątkiem - od myślników

SWOJE ODPOWIEDZI PRZYSYŁACIE MI DO 29.05.2020!!!

 

KLASY: ITK, ITR

TEMAT: Pożary

1) Nieprzemyślana, albo celowa działalność człowieka staje się przyczyną wielu zagrożeń. Nieodpowiedzialność, a wręcz niestety głupota ludzi nie jest w stanie przewidzieć poważnych skutków zagrożenia. Jednym a takich zagrożeń dokonanych ręką człowieka jest pożar, bardzo często tragiczny w skutkach. Pożary mogą bowiem w bardzo krótkim czasie spowodować olbrzymie, nieodwracalne straty materialne, straty w środowisku naturalnym, mogą zagrozić życiu ludzi i zwierząt.

2) POŻAR - to niekontrolowany proces spalania. Przerysuj do zeszytu tzw. trójkąt spalania (podręcznik str.74)

3) Przyczyny pożarów:

- zwarcie instalacji elektrycznej albo pozostawienie urządzeń elektrycznych bez nadzoru

- zapalenie się sadzy w kominie lub pozostawienie zapalonych świeczek

- pozostawienie ognia bez nadzoru lub palenie ognisk w niedozwolonych miejscach

- porzucenie niedopalonego papierosa (główna przyczyna pożarów w lasach)

- zapalenie się tłuszczu na patelni

- wypalanie traw!!!

- wybuch butli z gazem

- nieostrożne używanie petard i fajerwerków

- dzieci z ogniem bez opieki

- celowe podpalenie

- uderzenie pioruna lub samozapalenie podczas suszy itp.

4) Zasady zapobiegania pożarom

- nie używaj gazu i sprzętu z nim związanego do ogrzewania pomieszczeń

- nie używaj niesprawnych, popsutych urządzeń elektrycznych, nie podłączaj kilku sprzętów elektrycznych do jednego gniazdka

- kontrola i konserwacja wentylacji i kominów, nie zasłaniaj kratek wentylacyjnych

- w mieszkaniu warto zainstalować czujnik dymu i czujnik gazu

- nie używaj otwartego ognia np. świec blisko materiałów łatwopalnych 

- ostrożnie z zastępczymi źródłami grzewczymi

- przy parkowaniu pojazdu zawsze pamiętaj by nie zastawiać tzw. drogi pożarowej

5) W RAZIE ZAUWAŻONEGO PRZEZ CIEBIE POŻARU NATYCHMIAST POINFORMUJ O TYM OSOBY BĘDĄCE W STREFIE ZAGROŻENIA (PAMIĘTAJ JEDNAK O SWOIM BEZPIECZEŃSTWIE), NIEZWŁOCZNIE POWIADOM STRAŻ POŻARNĄ - 112 LUB 998

5) Zasady postępowania w miejscu pożaru:

- ewakuacja z miejsca zagrożenia

- jeżeli mażesz, pomóż poszkodowanym ( dzieci , starsi i chorzy w pierwszej kolejności)

- spróbuj zachować spokój , nie panikować

- jeżeli możesz, spróbuj odłączyć prąd i gaz

- możesz spróbować użyć gaśnicy, uważaj jednak na swoje bezpieczeństwo!!!

- nie używaj windy w budynku objętym ogniem, nie łap za metalowe części np. klamki

- uciekaj z płonącego budynku, pochyl sylwetkę, zasłaniaj twarz

- jeżeli nie możesz wydostać się z ogniowej pułapki, wzywaj pomocy przez okno

- jeżeli pali się ubranie na człowieku, przewróć go na ziemię i przykryj np.kocem

- NIGDY NIE GAŚ URZĄDZEŃ ELEKTRYCZNYCH WODĄ !!! GDY PALI SIĘ TŁUSZCZ NA PATELNI TEŻ NIE ZALEWAJ TEGO WODĄ, PRZYKRYJ POKRYWKĄ, ODCINAJĄC DOPŁYW POWIETRZA

6) Zapoznaj się ze znakami przeciwpożarowymi - podręcznik str.77

7) Zapoznaj się z podręcznym sprzętem gaśniczym - podręcznik str.79

 

KLASA ITH, ITI, ITAŻ - Dzisiaj nie umieszczę dla Was nowego tematu. Chcę bowiem, aby wszyscy do końca tygodnia, czyli do 29.05.2020 przesłali mi swoje prace o zagrożeniach!!!

 

 15.06.2020 

WITAM WAS WSZYSTKICH WYTRWAŁYCH NA MOJEJ STRONIE. KOŃCZY SIĘ ROK SZKOLNY 2019/2020. UMIESZCZĘ WAM OSTATNIE WPISY Z MOICH PRZEDMIOTÓW. 

EDB

KLASY ITH ,ITI, ITAŻ, ITF

TEMAT: Bezpieczeństwo nad wodą.


1) Okres letni sprzyja niebezpiecznym zachowaniom i wypadkom nad wodą. W okresie wakacyjnym drastycznie wzrasta liczba ofiar z powodu utonięcia. Przyczyn utonięć :

- brawura i brak wyobraźni

- kąpiel na niestrzeżonych plażach i nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa

- spożywanie alkoholu, narkotyków, innych substancji, które zaburzają koordynację

- wypadki podczas wędkowania i żeglowania

- pozostawienie dzieci bez opieki

- zmęczenie i wyczerpanie, skurcz mięśni

- brak umiejętności pływania

- udar mózgu i zawał serca 

- skoki do wody , w których dochodzi do urazów kręgosłupa i głowy

- wiry wodne itp.

2) Etapy tonięcia:

- wstrzymanie oddechu

- wznowienie oddechu- tu dochodzi do połykania wody

- woda zaczyna przedostawać się do płuc

3) pierwsza pomoc tonącemu. Jeśli widzisz ,że ktoś tonie:

- oceń sytuację i zadbaj o bezpieczeństwo- jeśli twoje umiejętności są słabe, bezpośrednie ratowanie może być bardzo niebezpieczne

- wołaj o pomoc lub natychmiast  powiadom ratownika

- wezwij pomoc , pogotowie , WOPR

- spróbuj wybrać najbezpieczniejszy sposób wyciągnięcia tonącego z wody: za pomocą koła ratunkowego, bojki, rzutki, liny, kija rzucając te przedmioty z brzegu lub np. z pomostu

- po wydostaniu tonącego na brzeg sprawdź funkcje życiowe, gdy poszkodowany jest nieprzytomny i nie oddycha, przystąp natychmiast do RKO, jeśli zachował funkcje życiowe, zapewnij mu opiekę do przyjazdu służb medycznych

- każdy przypadek podtopienia wymaga konsultacji lekarskiej

4) Wypadkom nad wodą można zapobiec, przestrzegając poniższych zasad:

- nie kąp się w miejscach niedozwolonych i niestrzeżonych przez ratowników

- nie skacz do płytkiej wody lub gdy nie znasz podłoża

- zachowaj ostrożność podczas zabaw w wodzie

- nie spożywaj alkoholu i innych środków zaburzających koordynację

 

KLASY ITK, ITR

TEMAT: Zdrowie człowieka.

1) Zdowie to brak chorób, kalectwa, a także stan pełnego , umysłowego, fizycznego społecznego dobrostanu i dobrego samopoczucia. Zdrowie to także zdolność adaptacji organizmu do wymogów otoczenia, odgrywanie ról społecznych, przystosowywanie się do wszelkich zmian i radzenie sobie z tymi zmianami.

2) Wymiary zdrowia:

A) ZDROWIE FIZYCZNE

B) ZDROWIE PSYCHICZNE - ukazuje ono jak się sami ze sobą czujemy, czy umiejętnie budujemy relacje  z otoczeniem, czy radzimy sobie z własnymi emocjami i problemami w  życiu. Negatywne emocje mają niszczący wpływ na zdrowie człowieka. Długotrwały stres może powodować u nas :

- przyspieszony oddech, przyspieszone bicie serca, 

- nadmierną potliwość i drżenie rąk

- pogorszenie pamięci ,bezsenność

- uderzenia gorąca, bóle i zawroty głowy

- zmienny nastrój, drażliwość, depresję i lęk

a) przewlekły stres wpływa niekorzystnie na pracę serca, zwiększenie stężenia takich hormonów jak adrenalina czy kortyzol może wpłynąć na wzrost nadciśnienia tętniczego, stres podnosi poziom cholesterolu. Może spowodować chorobę wrzodową żołądka, zespół jelita drażliwego, częste infekcje ( spada odporność), migrenowe bóle głowy, zmiany skórne, bóle kręgosłupa, bóle mięśni itp.

 b) skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem:

- odpowiednia ilość snu

- aktywność fizyczna

- hobby, czytanie książek, słuchanie muzyki itp.

- asertywna postawa

- odpoczynek 

- kontakt z przyjaciółmi itp.

c) stres może prowadzić także do stanów chorobowych o podłożu psychicznym:

- depresji 

- zaburzeń odżywiania: anoreksja, bulimia, bulimoreksja, ortoreksja itp.

C) ZDROWIE UMYSŁOWE - zdolność do logicznego myślenia

D) ZDROWIE EMOCJONALNE - rozpoznawanie uczuć, wyrażanie ich w odpowiedni sposób, umiejętność radzenia sobie ze stresem, napięciami

E) ZDROWIE SPOŁECZNE - zdolność do utrzymania prawidłowych relacji z ludźmi

F) ZDROWIE DUCHOWE

3) ASERTYWNOŚĆ - to umiejętność otwartego wyrażania swoich myśli, uczuć, przekonań, nie lekceważąc swoich rozmówców, w sposób grzeczny, kulturalny ale też zdecydowany. Każda osoba ma prawo do ochrony swojego życia i zdrowia, do godności i bycia szanowanym, do podejmowania własnych decyzji. Prawo do wypowiadania własnych opinii, poglądów, prawo do własnych uczuć, do protestowania przeciwko niesprawiedliwemu traktowaniu, do pomocy, prawo do mówienia NIE.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nik prawidłowy - 19 - 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
© ALLROUNDER